هفت ویژگی یک کسب و کار مبتنی بر اخلاق حرفه ای

هفت ویژگی یک کسب و کار مبتنی بر اخلاق حرفه ای یکی از عواملی که موجب ماندگاری کسب و کارها  می‌شود، رعایت اصول اخلاقی است. اما منظور از اخلاقیات در محیط کار چیست و چه عناصری را شامل می‌شود؟ در ادامه به بررسی هفت ویژگی یک کسب و کار اخلاق‌مدار می‌پردازیم. ۱) حرفه‌ای‌گری حرفه‌ای بودن […]

  • نویسنده: TAHRIRIYEH
  • تاریخ انتشار: 18 تیر 1398
  • کدخبر: 12115
  • سایز متن:

هفت ویژگی یک کسب و کار مبتنی بر اخلاق حرفه ای

یکی از عواملی که موجب ماندگاری کسب و کارها  می‌شود، رعایت اصول اخلاقی است. اما منظور از اخلاقیات در محیط کار چیست و چه عناصری را شامل می‌شود؟ در ادامه به بررسی هفت ویژگی یک کسب و کار اخلاق‌مدار می‌پردازیم.

۱) حرفه‌ای‌گری
حرفه‌ای بودن دامنه وسیعی از موضوعات را شامل می‌شود: از نحوه لباس پوشیدن تا نحوه ارائه خودمان به دیگران. حرفه‌ای بودن یعنی این که فارغ از هرگونه مسئله‌ای که در کار پیش می‌آید (اختلاف‌نظر با مدیر مافوق، رفتار همکاران و …) و هر موضوعی که زندگی شخصی ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، فقط به فکر پیشرفت کسب و کاری که روزی ما از آن تأمین می‌شود، باشیم. به عبارت دیگر حرفه‌ای بودن یعنی اینکه کاری را که از ما خواسته شده به بهترین نحو انجام دهیم و اجازه ندهیم حواشی روی عملکرد ما تأثیر بگذارند.

۲) احترام
یکی دیگر از عناصر اخلاقیات در کسب و کارها احترام گذاشتن حتی در شرایط پرتنش و پرفشار است. مهم نیست چه مانعی سد راه ما به وجود آید؛ در کسب و کاری که اخلاقیات در آن حکم فرما است، هیچ چیزی باعث نمی‌شود که فرهنگ احترام گذاشتن از بین برود.

۳) اتکا به یکدیگر
در یک کسب و کار  اخلاق‌مدار اعضا باید بتوانند برای انجام امور به بهترین شکل به یکدیگر اتکا یا به عبارت دیگر روی هم حساب کنند. اگر قرار است جلسه‌ای تشکیل شود همه به موقع در جلسه حضور پیدا می‌کنند و کارهایی را که از آنها خواسته شده به نحو احسن انجام می‌دهند. در حقیقت یک کسب و کار  اخلاق‌مدار کسب و کاری است که آوازه آن به عنوان کسب و کاری قابل اتکا میان مشتریان پیچیده باشد. این موضوع زمانی که اقتصاد ناپایدار و پرنوسان است بیشتر اهمیت دارد زیرا در چنین شرایطی مشتریان شرکتی را که مانند گذشته کنار آنها بماند و به منافع آنها فکر کند، شریک خود می‌دانند.

۴) تعهد
در یک کسب و کار  اخلاق‌مدار، ساعت کاری معنای خود را از دست می‌دهد و نیرو انسانی زمانی دست از کار می‌کشد که وظیفه‌ای را که از او خواسته شده به بهترین شکل انجام داده باشد. اشتیاق نیروی انسانی به پیشرفت مجموعه اش هم راستا با اشتیاقی که برای پیشرفت و تعالی خودش دارد، قرار می‌گیرد.

۵) عزم راسخ
یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در یک کسب و کار  اخلاق‌مدار دیده می‌شود، این است که همه اعضا برای رسیدن به اهداف مصمم هستند. در حقیقت چیزی به نام مشکل برای آن ها وجود ندارد زیرا آن ها مسئله‌گرا هستند و برای حل هر مسئله دنبال راه‌حل می‌گردند.

۶) مسئولیت‌پذیری
یکی از نمود‌های مهم اخلاق‌مداری در یک کسب و کاری  مسئولیت‌پذیری است. در یک کسب و کار  اخلاق‌مدار هر یک از اعضا از مدیرعامل تا پایین‌ترین رده کسب و کار  مسئولیت‌پذیر هستند و اگر به هر دلیلی در انجام وظایف خود دچار تزلزل و اشتباه شوند، با شجاعت اشتباه‌شان را می‌پذیرند و به گردن دیگری نمی‌اندازند. چنین کسب و کاری  هیچ‌وقت با مشکل داشتن مشتریان ناراضی مواجه نمی‌شود. زیرا اگر اشتباه یکی از اعضای مجموعه باعث نارضایتی مشتری شده باشد، به سرعت مسئولیت این اشتباه پذیرفته می‌شود و خسارتی که به مشتری وارد شده جبران می‌گردد.

۷) شادی بهره‌ور
شادی بهره‌ور یعنی اینکه کارمندان برای آمدن به محیط کار لحظه شماری کنند یا به قول گری‌همل، استاد بزرگ مدیریت، کارمندان با مغز و قلب‌شان سرکار بیایند. این شادی موجب بالا رفتن بهره‌وری کارمند می‌ شود،بدون آنکه نیاز به استفاده از نظارت و کنترل‌های شدید باشد. مدیران ارشد یک کسب و کار  اگر بستر شادی بهره‌ور را در کسب و کار خود ایجاد کنند خواهند دید که بدون نیاز به مشوق‌های مادی یا تهدید و توبیخ می‌توانند کارمندانی اخلاق‌مدار داشته باشند که بیشتر از مدیران خود به فکر رشد مجموعه  هستند.

 

یادداشت از: دکتر الهام جلالی فراهانی

/پایگاه خبری کار و کار آفرینی

برچسب ها: کسب و کار، اخلاق حرفه ای، پیشرفت، تعالی، شادی

برچسب های نوشته

اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *