صاحبان کسب و کارهای دیجیتالی، برای توسعه کسب و کار خویش، استراتژی های مختلفی تدوین می کنند که
در برخی مواقع، تدوین و اجرای آن ها با اشتباهاتی همراه است که در روند توسعه کسب و کارشان مسائل و نیز
مشکلاتی را ایجاد می کند.
در اینجا ما رایجترین آن ها را بررسی می کنیم و رویکردهای صحیح برای جلوگیری از آن ها را ارائه خواهیم
داد:
بدون برنامه ریزی دقیق، آغاز به فعالیت می کنند:
فعالیت های مربوط به بازاریابی دیجیتالی معمولا در زمانی که فعالیت های یک سازمان شروع شده است، به سازمان
خویش را آغاز اقدامات اضافه می شود و به این دلیل است که اعضا و تیم این نوع بازاریابی تعجیل فراوان دارند که
نمایند.
باید با یک از این رو، بازاریابی دیجیتالی برای اینکه فعالیت های خویش را به گونه ای دقیق و یکپارچه، آغاز نماید
. برنامه ریزی هدفمند، فعالیت خویش را شروع نماید
عدم مشارکت و همکاری مابین دپارتمان های سازمانی:
آن چه که فعالیت ها و اقدامات بخش های سازمان ها را به سمت و سویی موفقیت آمیز سوق می دهد، انجام مشارکت
است. هر سازمان و یا هر مجموعه ی کسب و کاری که با اولویت قراردادن مدیریت دانش، بتواند همکاری و هماهنگی
مابین دپارتمان های سازمانی ایجاد نماید قطعا با موفقیت بیشتری مسیر کسب و کار خویش را طی می نماید.
سرعت غیر مجاز در نتیجه گیری های سازمانی:
تمرکز دقیق بر روی نتایج حاصله از فعالیت های یک سازمان و یا شرکت در پیشبرد اهداف آن سازمان و یا آن شرکت
موثر خواهد بود. سازمان هایی که نتایج حاصله از فعالیت هایشان، با امیال و تمایلاتشان هم خوانی و هماهنگی نداشته
باشد سریع تغییر موضع داده و به فعالیت های جدیدی، اقدام می نمایند، که قطع بر یقین این گونه سازمان ها به اهداف
اصلی خویش دست نخواهند یافت.
تدوین تولید محتواهای بدون هدف:
تولید محتوا برای بازاریابی دیجیتالی، باید با ظرافت و دقت خاصی صورت بگیرد، یعنی محتواهایی تولید شود که
به عملکرد بهتر و موثرتر سازمان، منجر شود و با اهداف سازمان، هماهنگ باشد و بر اساس استراتژی سازمان و
تلاش در جهت بهبود استراتژی سازمان، انجام شود و در راستای خط مشی و سیاست های سازمان، تنظیم شده باشد.
انبوهی از داده های نامتناسب را جمع آوری می کنند:
در بسیاری از سازمان ها، انبوهی از اطلاعات و داده ها بر روی میز مدیران و دیگر صاحب نظران، قرار دارد،
داده هایی که شاید تناسب و هماهنگی با فعالیت های سازمان ندارد. موفقیت در سازمانی، تضمین شده است که داده ها
را با لحاظ قراردادن اهداف خویش از فیلتر گذرانده باشد و از اطلاعاتی، استفاده نماید که بهره وری سازمانی را افزایش
دهد.
عدم توجه به رفتارها و نیازهای مصرف کنندگان:
التزام به رعایت خواسته ها و انتظارات مصرف کنندگان، در افزایش سود حاصله در کسب و کارها، نقشی مهم و اثر
بخش ایفاء می نماید و از به هدررفتن سرمایه و منابع سازمان ها، جلوگیری به عمل می آورد.
پراکندگی موضوعات:
یکی از راه های موفقیت در کسب و کارهای دیجیتالی، جلوگیری از پراکندگی موضوعات و تمرکز بر مطالبی است
که، اثر بخشی لازم را در پیشبرد استراتژی های تدوین یافته سازمان داشته باشند.
بهره وری از مطالبی کاملا منسجم و دارای موضوعیت هماهنگ، در پیشبرد برنامه ها واهداف کسب و کارهای
دیجیتالی، اثربخش خواهند بود.
انتخاب هر راه و روشی، نمی تواند موفقیت در کسب و کارها را به همراه داشته باشد. انتخاب راه های مناسب در
سازمان ها، باید بر اساس بودجه و منابع سازمان انجام گیرد.
لحاظ قرار دادن نکات ذکر شده، عملکرد کسب و کارهای دیجیتالی را بهبود می بخشد.
یادداشت از: کاپیتان مرتضی کمالی اصل- خلبان و صاحب کسب و کار
/ پایگاه خبری کار و کار آفرینی
دیدگاه کاربران