۲۰ واحد تولید کنسرو ماهی تعطیل شد

بازار؛ گروه صنعت: صنایع کنسروی از جمله صنایع نسبتا پرمصرفی است که طی سال های اخیر با تغییر و تحولات روی داده میزان مصرف آن در کشور رو به کاهش بوده است. این عمدتا به دلیل افزایش قیمت هایی است که به خصوص در سال ۱۴۰۲ در مورد برخی از این محصولات به خصوص کنسرو تن […]

  • نویسنده: گروه تحریریه اقتصادی
  • تاریخ انتشار: 23 فروردین 1403
  • کدخبر: 49230
  • سایز متن:

بازار؛ گروه صنعت: صنایع کنسروی از جمله صنایع نسبتا پرمصرفی است که طی سال های اخیر با تغییر و تحولات روی داده میزان مصرف آن در کشور رو به کاهش بوده است. این عمدتا به دلیل افزایش قیمت هایی است که به خصوص در سال ۱۴۰۲ در مورد برخی از این محصولات به خصوص کنسرو تن ماهی رخ داد. این در شرایطی است که تولید کنندگان این حوزه از بالا رفتن هزینه های تولید به ویژه به دلیل گران شدن ماده اولیه مصرفی خود یعنی تن ماهیان گلایه ها داشتند و آسیب هایی را نیز در این میان متحمل شدند. با این وجود باید دید در سال جدید آیا دولت تدابیری برای اینکه همچون سال قبل در رابطه با گرانی تن ماهیان رخ داد اندیشیده است یا اینکه باز هم افزایش قیمت ها را به دنبال خواهد داشت.

آسیب جدی قیمت گذاری دستوری به صنایع کنسرو کشور در سالی که گذشت

سید محمد میر رضوی دبیر سندیکای صنایع کنسروی ایران معتقد است امسال نیز مانند دیگر سال ها تا سیاست های کلی دولت مشخص نشده نمی توان چشم اندازی برای صنعت متصور شد و یا پیش بینی کرد این صنعت به کدام سمت و سو پیش خواهد رفت.

میررضوی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص آنچه در سال قبل صنایع کنسروی کشور را درگیر کرد و تولید را به چالش کشاند می گوید: متاسفانه سال ۱۴۰۲ چالش های زیادی به ویژه با قیمت گذاری دستوری داشتیم که خیلی آسیب های جدی به صنعت ما به خصوص در بخش «رب گوجه فرنگی و کنسرو تن ماهی» وارد کرد. البته در رابطه با مشکلاتی که بود با جلساتی که با مسئولین ذیربط به ویژه در ستاد تنظیم بازار داشتیم مقداری توانستیم به نتایجی برسیم اما بسیار دیر بود. در واقع مشکلی که ما داشتیم در تامین ارز لازم برای وارد کردن ماهی تن بود که به موقع رفع نشد.

وی افزود: ضمن اینکه قیمت ماهی تن توسط جامعه صیادان تعیین می شد و دولت هم بنا به دلایلی قادر نبود قیمت را بتواند متعادل سازد. لذا صیادان نقشی که داشتند این بود که به بازارهای بین المللی نگاه می کردند و بررسی می کردند که اگر قرار باشد ماهی از بازارهای جهانی وارد شود چقدر تمام شود در نتیجه قیمت ها را طبق یکسری حساب و کتاب های اینچنینی و طبق بازارهای جهانی تعیین می کردند. به نحوی که قیمت ماهی تن که ماده اولیه کنسرو ماهی محسوب می شود سال قبل تا کیلویی ۵۸ هزار تومان هم رسید و علیرغم پیگیری های صورت گرفته و جلساتی که با مسئولین برگزار کردیم نشد که قیمت ماهی تن را پایین بیاورند. این روند ادامه یافت تا جایی که با رسیدن فصل ماهی و فراوان شدن ماهی قیمت ها تا حدودی کاهش یافت.

میر رضوی دبیر سندیکای صنایع کنسروی ایران: سال قبل حدود ۲۰ واحد تولیدی کوچک تعطیل شد عمدتا به این دلیل که قیمت ماهی تن بالا رفت و این واحدهای کوچک نتوانستند مانند واحدهای بزرگ در حاشیه زیان قرار بگیرند و به تعطیلی رسیدند
دبیر سندیکای صنایع کنسروی ایران همچنین در خصوص اصلی ترین تبعاتی که گرانی ماهی تن برای این صنعت و بازار در پی داشت نیز گفت: در این بین بسیاری از واحدهای کوچک ما تعطیل شد که باعث تاسف است واحدهایی که با مشقت های زیاد سرمایه گذاری کرده بودند صرفا به دلیل بالا رفتن قیمت ماهی و پایین آمدن توان خرید مصرف کننده، این واحدهای کوچک نتوانستند سرپا بمانند.

میررضوی تاکید کرد: به عبارت دقیق تر سال قبل حدود ۲۰ واحد تولیدی کوچک تعطیل شد عمدتا به این دلیل که قیمت ماهی تن بالا رفت و این واحدهای کوچک نتوانستند مانند واحدهای بزرگ در حاشیه زیان قرار بگیرند و به تعطیلی رسیدند.

این مقام صنفی همچنین در پاسخ به این سوال که در حال حاضر قیمت ماهی تن به چه نحوی است گفت: فعلا مشخص نیست و در حقیقت باید ببینیم واردات ماهی به چه ترتیبی می شود و چون الان وضعیت نرخ ارز مشخص نیست و معین نشده با چه نرخی بتوانند ارز را در اختیار وارد کننده ها قرار بدهند در نتیجه قیمت هنوز مشخص نیست.

میر رضوی خاطر نشان کرد: مساله اینجا است که حدودا ۵۰ درصد ماهی تن مصرفی در تولید کنسرو تن ماهی وارداتی است و ۵۰ درصد هم توسط جامعه صیادان از اقیانوس هند تامین می شود. لذا فعلا تغییرات قیمت کنسرو تن ماهی مشخص نیست با این وجود سال قبل با سازمان حمایت هماهنگ کردیم که از عید نیمه شعبان تا عید فطر ۱۵درصد قیمت کنسرو ماهی تخفیف بدهند و البته در مجموعه ها و فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ این کار انجام شد.

حضور در بازارهای جهانی به شرط رقابتی بودن قیمت ها

وی همچنین در پاسخ به این سوال که جایگاه ما در بازارهای جهانی در صنایع کنسروی چگونه است و چقدر توانسته این با دیگر تولید کنندگان این حوزه در سطح جهانی رقابت کنیم گفت: ما در حال حاضر صادرات داریم و با مشتریان و بازارهای خوبی نیز تعامل داریم ک عمدتا حوزه های خلیج فارس، ترکیه، روسیه و کشورهای CIS است با این وجود شرایط صادرات نیز بستگی به این دارد که قیمت تمام شده محصولات ما چقدر قابل رقابت با تولیدات دیگر رقبا در بازارهای بین المللی باشد که این عامل نیز ارتباط مستقیمی به نرخ ارزی دارد که واگذار می شود. در واقع اگر قیمت تمام شده ما قابل رقابت در بازارهای جهانی نباشد قطعا بازارها را از دست می دهیم با این وجود تا به حال شرایط صادرات بد نبوده و به کشورهای اطراف صادرات ادامه دارد.

میر رضوی در پایان نیز گفت: یکی از مشکلات اساسی که در فرایند و روند صادرات محصولات کنسروی به دیگر کشورها داریم بحث تعهد ارزی است که تا حدودی می تواند روند صادرات این حوزه را مانند دیگر صنایع دچار اختلال کند.

برچسب های نوشته

اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *