۸ میلیون دلار گردش مالی صادرات اسانس و عصاره گیاهان دارویی در سال گذشته

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «قاسم شاکری» : در سال ۱۳۹۸ با سرمایه گذاری ۲۵ میلیون یورویی در کاشمر، بزرگترین پالایشگاه گیاهان دارویی خاورمیانه برای استحصال اسانس، عصاره و فراورده های گیاهان دارویی با کیفیت راه اندازی شد که بخش عمده محصولات آن به کشورهای هدف صادر می شود. عضو اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی اظهارداشت: […]

  • نویسنده: گروه تحریریه اقتصادی
  • تاریخ انتشار: 6 بهمن 1402
  • کدخبر: 48038
  • سایز متن:

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «قاسم شاکری» : در سال ۱۳۹۸ با سرمایه گذاری ۲۵ میلیون یورویی در کاشمر، بزرگترین پالایشگاه گیاهان دارویی خاورمیانه برای استحصال اسانس، عصاره و فراورده های گیاهان دارویی با کیفیت راه اندازی شد که بخش عمده محصولات آن به کشورهای هدف صادر می شود.

عضو اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی اظهارداشت: این فراورده های گیاهان دارویی به کشورهای اتحادیه اروپا از جمله آلمان، فرانسه، اسپانیا، هلند، امریکا، هند و چین صادر می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به استحصال اسانس و عصاره گیاهان دارویی داخلی با تکنولوژی و فناوری های جدید روز دنیا، این فراورده ها در صنعت دارویی، آرایشی و بهداشتی، صنعت عطر و ادکلن و صنایع غذایی کشورهای هدف بکار گرفته می شود.

به گفته شاکری، استحصال اسانس و عصاره از گیاهان دارویی شامل گیاه شیرین بیان، گل محمدی، چای سبز، چای سیاه، عشقه، سرخارگل، زعفران و سایر گیاهان دارویی تولید داخل انجام می شود و حتی در مواردی برخی گیاهان دارویی غیربومی ایران از کشورهای آفریقایی، ژاپن و هند وارد و با فراوری به کشورهای هدف صادر می شود.

 در واقع با سرمایه‌ گذاری که در بخش فراورده های گیاهان دارویی انجام شده دیگر خام فروشی صورت نمی گیرد و از ظرفیت‌ گیاهان دارویی داخلی به طور کامل استفاده می شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌ های بسیار خوبی در گیاهان دارویی کشور وجود دارد افزود: طی سالهای اخیر گرایش مردم به تامین سلامت از طریق گیاهان طبیعی در دنیا و ایران بیشتر شده و استفاده از این گونه محصولات روز به روز افزایش می‌یابد.

عضو اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی براین باور است که بکارگیری تکنولوژی و فناوری های جدید توسط پالایشگاه گیاهان دارویی موجب افزایش ارزش افزوده و سودآوری این تولیدات شده است.

به گفته وی، سند ملی توسعه گیاهان دارویی به طور کامل با این سرمایه گذاری اجرایی شده است.

شاکری یکی از مشکلات این صنعت را عدم استقبال شرکت های دارویی، آرایشی و بهداشتی و صنایع غذایی ایران از این مواد اولیه دانست و اظهارداشت: با وجود اینکه فراورده های گیاهی تولید داخل مشابه تولیدات خارجی از کیفیت بالایی برخوردار است اما شرکت های داخلی علاقه ای به خرید محصولات تولید داخلی ندارند و تلاش دارند این محصولات را وارد کنند.

وی تصریح کرد: بنابراین اکثر شرکت های تولیدکننده داخلی برای تامین مواد اولیه فراورده های گیاهان دارویی همچون اسانس و عصاره ارز رسمی دریافت می کنند تا این محصولات را وارد کنند.

 البته دستگاه های دولتی همچون وزارت بهداشت و وزارت صمت از این صنعت حمایت چندانی ندارند تا شرکتهای داخلی مجاب به استفاده از این تولیدات شوند و ارز رسمی کمتری از کشور خارج شود.

اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *