عزت اله نوازنی، رئیس اتحادیه ماشین ساز و فلز تراش تهران:فعالیت بیش از دو هزار ۷۰۰ قالب ساز پروانه دار در کشور/ وظیفه یک قالب ساز در صنعت این است که تولید باکیفیت داشته باشد

عزت اله نوازنی، رئیس اتحادیه ماشین ساز و فلز تراش تهران گفت: اگر بخواهید قالب ساز متخصص با مواد اولیه مناسب برای شما قالب بسازد و مشتری کمتر پرداخت کند، قالب ساز قبول نمی کند، برای اینکه اعتبار برند خود را خراب می کند، مشتری مجبور می شود قالب سازی را به کسی بدهد که با […]

  • نویسنده: گروه تحریریه اقتصادی
  • تاریخ انتشار: 6 مهر 1401
  • کدخبر: 39365
  • سایز متن:

عزت اله نوازنی، رئیس اتحادیه ماشین ساز و فلز تراش تهران گفت: اگر بخواهید قالب ساز متخصص با مواد اولیه مناسب برای شما قالب بسازد و مشتری کمتر پرداخت کند، قالب ساز قبول نمی کند، برای اینکه اعتبار برند خود را خراب می کند، مشتری مجبور می شود قالب سازی را به کسی بدهد که با کیفیت پایین تری تولید می کند؛ البته وظیفه همکاران این است که محصول با کیفیت تولید کنند، اما به خاطر صرفه اقتصادی ناچار هستند از سر و ته کار بکاهند و این کار غلطی است.

وی با تاکید بر اینکه قالب سازان میتوانند با کیفیت هم کار کنند اظهار داشت: با جرات می گویم بهترین قالب زن ها را در ایران داریم، اما زمانی که پای گرفتن وام برای تولید به میان می آید با سود ۲۰ درصدی، باید گفت که قالب ساز چقدر عایدی دارد که هم ۲۰ درصد به بانک دهد و هم از عهده اداره دارایی و بیمه برآید.

نوازنی تصریح کرد: دولت باید حمایت کند تا وام های بدون سود در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد، زیرا که این کار به سود دولت نیز می باشد در آن صورت به جای بیست کارگر ۲۰۰ کارگر اشتغال خواهند داشت که به سود جامعه نیز میباشد، اما با فشارهای مالی که همراه است در حال حاضر ۳۰ تا ۳۵ کارگر از کار بیکار شدند و این امر به ضرر دولت است. دولت باید با حمایت از اشتغال و تولید و چشم پوشی از مالیات، ایجاد اشتغال کند و رفته رفته ده ها و صدها نفر مشغول به فعالیت شوند. با این کار نیروی متخصص تربیت و باز هم به سود جامعه است.

رئیس اتحادیه ماشین ساز و فلز تراش تهران در ارائه تعریف جامع از قالب زنی و قالب سازی گفتاز همکاران صنعت ماشین سازی نمیتوان تعریف بی جا کرد، ما متخصص زیاد داریم، اما چه در محیط سنتی یعنی استادکارهایی که در محیط سنتی تربیت شده اند و چه جوانهایی که در دانشگاه تربیت یافته اند چرا نمیتوانند با کشورهایی همانند ترکیه یا چین رقابت کنند، دلیل آن گرانی مواد اولیه که در اختیار صنعتگران قرار میگیرد و نبود حمایت دولت به طور مثال برای فعال سازی کارگاهی وام درخواست میشود که هیچ زمانی عملی نشده و اگر هم عملی شود با سود ۲۰ درصد همراه است.

نوازنی افزود: وظیفه یک قالب ساز در صنعت این است که تولید باکیفیت داشته باشد، وقتی در کشورهای اطراف می بینیم که قالب های بی کیفیت تولید می کنند این ضعف آن کشور است؛ عمدتا می بینید که قالب های خوبی وارد کشور می شود و هر زمان که حمایت از طرف سازمان های مربوطه را نداشته باشیم این کیفیت زیر سوال می رود، زمانی می توانیم یک قالب خوب را تولید کنیم که مواد اولیه و ماشین به روز در اختیار قرار داشته باشیم و در حال حاضر قالب سازان با ماشین های از رده خارج اروپایی که ۲۰ یا ۲۵ سال پیش آنها از رده خارج کرده اند و امروز دست ما رسیده است، فعالیت می کنند.

رئیس اتحادیه ماشین ساز و فلز تراش تهران در خصوص مراحل تولید یک قطعه قالب با توجه به مشکلات موجود بیان داشت: تولیدکنندگانی که معرفی اتحادیه را در دست داشته و برند هستند اگر بخواهند قالبی را سفارش دهند، میتوانند مراجعه یا با یک تلفن و معرفی نامه، قالب با کیفیت تهیه کنیدالبته در نظر داشته باشید قیمت قالب سازی در ایران کمتر از چین نیست، زیرا که قیمت مواد اولیه و هزینه ها بالاست.

وی در علت متفاوت بودن سایز برخی محصولات مانند چراغ خودروها و اینکه بر این مسئله نظارتی هست و مشکل از قالب سازی می باشد گفت: وقتی قالبی را سفارش می دهید که دارای برند است مثلا ۲۰ تومان قیمت دارد و مشتری سراغ قالب ساز ارزان تر میرود حال این ارزانی علتی دارد. قالب سازی که قیمت بالاتری می دهد از مواد اولیه مناسب و با نقشه کار تخصصی فعالیت می کند و قالب سازی که قیمت پایین تر می دهد قطعا علتی دارد یا نقشه کار تخصصی ندارد یا از مواداولیه بی کیفیت استفاده می کند.

نوازنی در پایان بیان کرد: در حال حاضر ۲۷۰۰ پروانه دار و بیش از ۵ تا ۶ هزار عضو در تهران فعالیت می کنند. از این تعداد حدود ۴ هزار قالب ساز با پروانه و بدون پروانه هستند که میتوانند با کیفیت کار کنند.

برچسب های نوشته

اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *