دیدار دکتر فرهاد تقوامنش با فعالان عرصه صنعت پلیمر و پلاستیک

به گزارش خبرگزاری کار و کارآفرین  دکتر فرهاد تقوامنش اقتصاددان و صنعتگر مطرح کشور در بازدیدهای میدانی که از چندین واحد تولیدی داشتند پای دردل و دغدغه های کارآفرینان این بخش از صنایع کشور بودند.  ایشان ضمن بازدید لزوم حمایت از این بخش را از اولویتهای مهم دولت کار و کرامت دانست و اشاره نمودند […]

  • نویسنده: TAHRIRIYEH
  • تاریخ انتشار: 9 تیر 1400
  • کدخبر: 26611
  • سایز متن:

به گزارش خبرگزاری کار و کارآفرین  دکتر فرهاد تقوامنش اقتصاددان و صنعتگر مطرح کشور در بازدیدهای میدانی که از چندین واحد تولیدی داشتند پای دردل و دغدغه های کارآفرینان این بخش از صنایع کشور بودند.

 ایشان ضمن بازدید لزوم حمایت از این بخش را از اولویتهای مهم دولت کار و کرامت دانست و اشاره نمودند همانطور که می‌دانید بیش از ۱۰ هزار واحد کوچک، متوسط و بزرگ تولیدی در صنعت پلیمر و پلاستیک کشور در حال فعالیت است. بازار بالقوه و بالفعل خوبی در این حوزه وجود دارد که از قابلیت توسعه بالایی برخوردار است و به صورت دائم تکنولوژی‌های جدیدی به این صنعت وارد و معرفی می‌گردد.

ایشان در ادامه افزود نیاز بیشتر واحد های تو لیدی  تامین ۱۰۰ تن مواد اولیه در ماه است  که متاسفانه  کاهش سهمیه مواد اولیه، تولید را به شدت دچار مشکل کرده و واحد های تولیدی را در آستانه تعطیلی قرار داده است. 

وی افزود: اکنون به علت مشکل در تامین مواد اولیه، میزان تولید کاهش یافته و متاسفانه به علت انجام نشدن تعهدات، بازارهای خارجی را از دست داده ایم.

ایشان خاطرنشان ساخت: محصولات تولیدی ما به کشورهای عراق، آذربایجان و ترکمنستان صادر می شد اما اکنون این بازارها از دست رفته است. 

بازار کالاهای پلاستیک و پلیمری نیز پتانسیل بالایی دارد که البته مدیریت مناسبی بر این موضوع صورت نگرفته است. مواد پلیمری در کشور ما بعضا گران‌تر از قیمت جهانی به دست مصرف کننده و واحدهای صنعتی می‌رسد. مجموعه این عوامل سبب می‌شد که مزیت نسبی برای تولید، کاهش می‌دهد. باید این مزیت‌های نسبی برای بازار داخلی و بازار صادرات به وجود آید تا در میان‌مدت و بلند‌مدت بتوانیم از پتانسیل‌هایی که باتوجه به نفت خیز بودن کشور داریم استفاده کنیم.

بافت به وجود آمده در بخش توزیع مواد اولیه از نقطه آغازین، همیشه دچار نقصان بوده و منافعی را برای قشر خاصی همراه داشته و سبب شده که در قاعده هرم یعنی مصرف کنندگان مواد اولیه نتوانند با قیمت مناسبی ماده اولیه مورد نیاز خود را تهیه کنند. با تمام این اوصاف به دلیل سرمایه‌گذاری مساعدی که در بخش واحدهای صنایع تکمیلی وجود دارد، صنف با پتانسیلی را در کشور شاهدیم.

اشتغال‌زایی در این بخش نیز مقدار قابل توجهی بوده و همچنین محصولات متنوعی در حوزه‌های مختلف تولید شده و نیازهای کشور را برطرف می‌کند. به نظر می‌رسد که این صنعت می‌تواند رشد چند برابر بهتر از وضعیت موجود داشته باشد که نیاز به بهبود شرایط اقتصادی و بین‌المللی کشور دارد. با این که ترکیه، نفت و پتروشیمی ندارد اما اکنون جزو ۵ کشور اصلی صنایع تکمیلی است قرار گرفته است. به همین دلیل انتظار بسیار بیشتری از امکانات بالقوه ایران وجود دارد. به امید شکوفایی و روزهای روشن برای اقتصاد کشور و مردم ایران.

 

اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *