جایگاه روابط عمومی در نمایشگاه های بین المللی؛ بازوی توانمند توسعه صنعت نمایشگاهی

جایگاه روابط عمومی در نمایشگاه های بین المللی؛ بازوی توانمند توسعه صنعت نمایشگاهی به گزارش پایگاه خبری اخبار نمایشگاه ها ؛  محسن احمد زاده  مدیر روابط عمومی شرکت سهامی نمایشگاه بین المللی ج.ا.ایران : جایگاه روابط عمومی در نمایشگاه های بین المللی؛ بازوی توانمند توسعه صنعت نمایشگاهی محسن احمدزاده مدیر روابط عمومی شرکت سهامی نمایشگاه […]

  • نویسنده: گروه تحریریه اقتصادی
  • تاریخ انتشار: 6 فروردین 1403
  • کدخبر: 48728
  • سایز متن:

جایگاه روابط عمومی در نمایشگاه های بین المللی؛ بازوی توانمند توسعه صنعت نمایشگاهی

به گزارش پایگاه خبری اخبار نمایشگاه ها ؛  محسن احمد زاده  مدیر روابط عمومی شرکت سهامی نمایشگاه بین المللی ج.ا.ایران : جایگاه روابط عمومی در نمایشگاه های بین المللی؛ بازوی توانمند توسعه صنعت نمایشگاهی

محسن احمدزاده مدیر روابط عمومی شرکت سهامی نمایشگاه بین المللی ج.ا.ایران که با اتکا به پشتوانه علمی و تجربی اش در حوزه روابط عمومی از زمان آغاز به کار خود، توسعه روابط این شرکت با فعالان صنعت نمایشگاهی را در دستور کار قرار داده و با برگزاری نشست مدیران روابط عمومی مراکز نمایشگاهی در سومین نمایشگاه صنعت نمایشگاهی سنگ بنای متشکل کردن روابط عمومی های مراکز نمایشگاهی کشور را گذاشت، با ارسال یادداشتی برای کتاب سال صنعت نمایشگاهی دیدگاه های خود درباره جایگاه روابط عمومی در صنعت نمایشگاهی را- که پیشتر در همان نمایشگاه در قالب پنل تخصصی عرضه کرده بود- مطرح کرده است:

در دنیای امروز، با شدت گرفتن حجم تجارت جهانی، رشد فناوری ها و شبکه های مجازی، لازم است که صنعت نمایشگاهی به عنوان ویترین اقتصاد کشورها، مردم جهان را با محصولات کشورهای مختلف، آشنا کند. براین اساس نمایشگاه ها یکی از ارکان اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی در جوامع مختلف هستند و محصولات و صنایع مختلف را به بازار جهانی معرفی می کنند. از سوی دیگر، رشد و توسعه نمایشگاه‌ها به رشد و توسعه صادرات، فروش و تولید کمک می کند و لذا نمایشگاه به مثابه بازاری جهانی، بستری بی‌نظیر برای تبادل اطلاعات، تجربیات و ایده‌ها بین فعالان اقتصادی، معرفی محصولات و خدمات جدید به بازار هدف، و ایجاد فرصت‌های بی‌بدیل برای رونق کسب‌وکارها و ارتقای سطح تعاملات تجاری در سطح ملی و بین‌المللی فراهم می‌کند. در قلب این میدان پرنشاط، روابط عمومی به عنوان عنصری کلیدی و بازوی توانمند، نقشی حیاتی در ایجاد ارتباط بین صنعتگران، مشارکت کنندگان، مسوولان اقتصادی، هیئت های خارجی و مردم ایفا می‌کند.

همچنین روابط عمومی با اتکا به دانش و تخصص خود، پل ارتباطی بین برگزارکنندگان نمایشگاه، غرفه‌داران، بازدیدکنندگان، رسانه‌ها و سایر ذینفعان است.

نقش روابط عمومی در صنعت نمایشگاهی در چند حوزه تعریف می شود:

جذب مخاطب

موفقیت هر نمایشگاه به طور مستقیم به تعداد و کیفیت بازدیدکنندگان آن وابسته است. بدون حضور مخاطبان، نمایشگاه عملاً کارکرد خود را از دست می‌دهد.  به همین دلیل، جذب مخاطب به یکی از مهم‌ترین وظایف روابط عمومی در صنعت نمایشگاهی تبدیل شده است. روابط عمومی در ارتباط با رسانه ها، به انتشار اخبار برگزاری، رویدادها، همایش ها، اظهار نظر مسوولان، حضور مدیران در نمایشگاه و موضوعات مختلف از جمله روزها و ساعات بازدید، و سایر نکات مورد علاقه بازدیدکنندگان اقدام می کند.

حفظ برند

امروزه، برندینگ به عنوان عنصری حیاتی در دنیای تجارت، نقشی انکارناپذیر در موفقیت نمایشگاه‌ها ایفا می‌کند. در این میان، روابط عمومی به عنوان بازوی توانمند هر نمایشگاه، با برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های هدفمند، نقشی کلیدی در خلق و حفظ برند قوی ایفا می‌کند.

واکنش به چالش ها

در هر گردهمایی، چه بزرگ و چه کوچک، احتمال بروز چالش‌ها و موانع غیرقابل پیش‌بینی وجود دارد. از نقص فنی در تجهیزات گرفته تا نارضایتی غرفه داران و بازدیدکنندگان، همگی می‌توانند به تنش و بحران در رویداد منجر شوند. در این میان، نقش روابط عمومی به عنوان رصدگر و پیشگام در مدیریت بحران، نقشی حیاتی و غیرقابل انکار است و در انتقال موضوعات به مدیران مربوطه، بازدیدکنندگان، رسانه ها و ذی نفعان، نقش اثرگذاری ایفا می کند.

با رصد مداوم فضای مجازی و رسانه‌ها، تیم روابط عمومی می‌تواند به سرعت از بروز نارضایتی‌ها و چالش‌ها آگاه شده و پیش از آنکه به بحرانی بزرگ تبدیل شوند، به طور موثری به آنها رسیدگی کند. این امر مستلزم هوشیاری، واکنش سریع و اتخاذ تدابیر مناسب از سوی روابط عمومی است.

براین اساس، روابط عمومی ها تلاش می کنند که پیش بینی های لازم را در طی برگزاری هر رویداد داشته باشند.

ارائه خدمات به غرفه‌داران و بازدیدکنندگان

روابط عمومی به عنوان پل ارتباطی میان برگزارکنندگان، غرفه‌داران و بازدیدکنندگان، از اهمیتی انکارناپذیر برخوردار است. ارائه خدمات اثربخش توسط روابط عمومی، نقشی محوری در ارتقای رضایت و تجربه کلی ذینفعان کلیدی نمایشگاه ایفا خواهد کرد. در این مسیر اطلاع رسانی، تولید محتوا در رابطه با اهداف رویدادها، انتقال مطالبات مشارکت کنندگان در نمایشگاه به رسانه ها و مسوولان از سوی روابط عمومی مورد توجه است.

وظایف روابط عمومی در صنعت نمایشگاهی:

روابط عمومی نمایشگاه ها نقشی محوری در برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی ایفا می‌کند. این بخش با برگزاری نشست‌های خبری و دعوت از رسانه‌ها، به انعکاس گسترده اخبار و رویدادهای نمایشگاه می‌پردازد. مدیریت فضای مجازی نیز از دیگر وظایف مهم روابط عمومی نمایشگاه ها است که به منظور تعامل دوسویه با مخاطبان و ارائه اطلاعات و خدمات به صورت آنلاین انجام می‌شود.

در مجموع،  روابط عمومی به عنوان عنصری جدایی‌ناپذیر از صنعت نمایشگاهی، نقشی حیاتی در پویایی و موفقیت این صنعت ایفا می‌کند. با افزایش روزافزون اهمیت روابط عمومی، توجه ویژه برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها به این بخش، امری ضروری است. استفاده از تخصص و تجربه متخصصان روابط عمومی و خبرنگاران رسانه ها، در برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های نمایشگاهی، می‌تواند به ارتقای سطح کیفی این رویدادها و جلب رضایت مخاطبان و مشارکت‌کنندگان کمک شایانی کند.

ارزیابی تحولات برگزاری نمایشگاه، تحولات فصلی و سالانه و کل رویدادهای یک سال در سایت های نمایشگاهی، مطالبات مشارکت کنندگان و برگزارکنندگان و انتظارات صنعتگران نیز برنامه ای است که روابط عمومی ها از طریق روزنامه نگاران خبره و متخصصان و کارشناسان تحلیلگر انجام می دهند و جمع بندی آن را به اطلاع مدیران نمایشگاه ها، وزارت صمت، و سایر سازمان های اقتصادی همکار نمایشگاه می رسانند و توصیه های لازم را در هر چه بهتر برگزار شدن نمایشگاه ها در سال های بعد ارائه می دهند و چالش ها و خلاءهای موجود را مطرح و در جهت رفع مشکلات اقدامات لازم را انجام می دهند.

اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *