از ۲۳ تا ۲۶ مهر در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران : برگزاری بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی نساجی، ماشین‌آلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی و صنعت پوشاک

برگزاری نمایشگاه نساجی، ماشین‌آلات و صنایع و محصولات نساجی و پوشاک

برگزاری نمایشگاه نساجی، ماشین‌آلات و صنایع و محصولات نساجی و پوشاک برگزاری بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی نساجی، ماشین‌آلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی و صنعت پوشاک از ۲۳ تا ۲۶ مهر در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران بر این اساس، بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی نساجی، ماشین‌آلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات […]

  • نویسنده: گروه تحریریه اقتصادی
  • تاریخ انتشار: 18 مهر 1402
  • کدخبر: 45746
  • سایز متن:

برگزاری نمایشگاه نساجی، ماشین‌آلات و صنایع و محصولات نساجی و پوشاک

برگزاری بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی نساجی، ماشین‌آلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی و صنعت پوشاک از ۲۳ تا ۲۶ مهر در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران

بر این اساس، بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی نساجی، ماشین‌آلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی از ۲۳ تا ۲۶ مهر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. در این نمایشگاه، بیش از ۳۴۰ شرکت داخلی و خارجی گرد هم می‌آیند و ضمن ارائه توانمندی‌های خود، زمینه‌های سرمایه‌گذاری، مبادلات تجاری و بازرگانی را فراهم می‌کنند و با یکدیگر به گفت‌وگو و تبادل اطلاعات نوین این صنعت می‌پردازند. همچنین در این نمایشگاه، حدود ۱۶۰ شرکت داخلی و ۱۸۰ شرکت خارجی از ۱۱ کشور آلمان، ایتالیا، تایوان، ازبکستان، تاجیکستان، کره‌جنوبی، ترکیه، هند، ژاپن، اسپانیا و چین جدیدترین تولیدات و خدمات خود در حوزه صنعت نساجی را ارائه می‌کنند.

محسن گرجی، مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت در نشست خبری از افزایش ۶ درصدی صادرات پوشاک و نساجی در نیمه نخست امسال خبر داد و اظهار کرد: مجموع صادرات پوشاک و نساجی در نیمه نخست امسال ۳۶۸ میلیون دلار و این عدد در مدت مشابه پارسال، ۳۴۵ میلیون دلار و بیانگر رشد ۶ درصدی است.

کاهش ۸ درصدی تامین ارز صنایع نساجی

وی افزود: همچنین در بخش واردات نیز از نظر ارزشی ۵ درصد و از نظر وزنی ۱۵درصد افزایش داشتیم. البته، واردات محصول نهایی ممنوع است. بنابراین، افزایش واردات به‌ویژه از نظر وزنی، نشان می‌دهد که این صنعت رشد کرده است. گرجی ادامه داد: واردات الیاف پنبه در نیمه نخست امسال ۴۰هزار تن بود که نسبت به ۳۰ هزار تن پارسال، رشد ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود که متوسط رشد رشته‌های مختلف صنعتی در نیمه نخست امسال به ۸ درصد برسد.

مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت درباره تامین ارزی این صنعت هم گفت: تامین ارزی شش‌ماهه امسال ۸۶۲ میلیون دلار بود، در حالی که این عدد در مدت مشابه سال گذشته ۹۳۸ میلیون دلار و بیانگر افت ۸ درصدی تامین ارزی در این بخش است. وی به واحدهای فعال در صنعت نساجی و پوشاک اشاره کرد و گفت: حداقل ۱۲۰هزار واحد صنفی تولیدی ثبت‌شده در این صنعت داریم. همچنین، ۶هزار و۵۰۰ تا ۷ هزار واحد صنفی در کل این زنجیره فعال هستند. بنابراین، کمابیش یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در این صنعت مشغول به کار و ۲۷۵ هزار واحد صنفی توزیعی فقط در بخش پوشاک فعال هستند.

نمایشگاهی با حضور ۱۱ کشور جهان

رسول شجری، رئیس اتحادیه کشوری کیف و کفش و رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه، علاوه بر تولیدکنندگان داخلی، شرکت‌ها و تولیدکنندگان برخی کشورها، از جمله کشورهای ایتالیا، ترکیه، هند و چین حضور و مشارکت دارند و جدیدترین تولیدات صنعت چرم و صنایع مرتبط با این هنر صنعت را به نمایش عموم می‌گذارند. وی اضافه کرد: در دهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت چرم، کیف، کفش و صنایع وابسته که در سالن‌های ۴۰، ۴۱، ۴۴A و ۴۴B و فضای باز محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد، بیش از ۱۶۰ شرکت حضور خواهند داشت.

شجری از حضور هیات‌هایی از استان‌های مختلف کشور از جمله استان‌های خراسان‌رضوی، آذربایجان‌شرقی، اصفهان و همدان در این نمایشگاه خبر داد و گفت: همچنین قرار است در طول برگزاری این نمایشگاه، چند هیات تجاری خارجی از کشورهای مختلف از نمایشگاه بازدید کنند و با شرکت‌های ایرانی وارد مذاکرات تجاری شوند. وی با بیان اینکه دهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت چرم، کیف، کفش و صنایع وابسته در فضایی با مساحت حدود ۱۵هزار مترمربع برگزار می‌شود، افزود: در حاشیه این نمایشگاه، ۴ نشست و کارگاه علمی و تخصصی با حضور استادان دانشگاه‌ها، متخصصان و صاحبان صنایع چرمی کشور برگزار خواهد شد. رئیس اتحادیه کشوری کیف و کفش اضافه کرد: در دهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت چرم، کیف، کفش و صنایع وابسته؛ انواع محصولات و تولیدات چرمی شامل کیف‌های مختلف اداری، زنانه، مردانه، انواع کفش‌های چرمی مردانه و زنانه، محصولات لایه‌چرمی، انواع لباس‌های چرمی، انواع چرم‌های گاوی، اشبالت، میشی، گوسفندی، بزی و مصنوعی، انواع دستگاه‌های لیزری، دستگاه پرس، دستگاه‌های جین‌زن، انواع ماشین‌های دوخت و دیگر صنایع و تجهیزات ارائه و به نمایش عموم گذاشته می‌شود.

سامع پاد نوین مرادی

افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان به پوشاک داخلی

علی مرادی، رئیس ستاد اجرایی این نمایشگاه گفت: یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران با مجوز رسمی سازمان توسعه تجارت ایران و از سوی شرکت سامع پاد نوین و با نظارت اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران برگزار می‌شود. وی اضافه کرد: پس از تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از کالای ایرانی، تلاش کردیم نمایشگاه نساجی، ماشین‌آلات و صنایع و محصولات نساجی و پوشاکرا در راستای این فرمایشات و حمایت از پوشاک ایرانی برگزار کنیم، بنابراین نمایشگاه ایران‌‎مد، می‌تواند ضمن تحقق این هدف، گامی مهم در راستای افزایش اعتماد جامعه مصرف‌کنندگان به پوشاک داخلی بردارد.

رئیس ستاد اجرایی نمایشگاه بین‌المللی پوشاک گفت: قاچاق یکی از مسائلی مهمی است که به صنعت پوشاک کشور صدمات سختی وارد می‌کند، البته مبارزه با قاچاق پوشاک انجام شده و می‌شود، اما باید با جدیت بیشتری صورت بگیرد. گفتنی است، یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران از ۲۳ تا ۲۶ مهر هر روز از ساعت ۸ تا ۱۵ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آماده بازدید علاقه‌مندان است.

سهم ۶.۵ درصد صنعت نساجی در اشتغال

شاهین کاظمی، نایب رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران بااشاره به برنامه هفتم توسعه گفت: توسعه اتفاقی نیست و برای توسعه، نیازمند برنامه‌ریزی هستیم. برای توسعه صنعتی کشور هم، تمرکز روی برنامه هفتم توسعه است که متاسفانه در برنامه توسعه هفتم باوجود اینکه در انجمن چند سال روی این موضوع کار شد و نظرات خودمان را به مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت صمت ارائه کردیم، اما هیچ‌کدام از نظرات ما در این برنامه منعکس نشده، از این‌رو وقتی به مسائلی که در رشد صنعت موردنظر ما بوده، اشاره نشده است، چگونه می‌توان امیدوار به رشد در صنعت نساجی باشیم. کاظمی اظهار کرد: سهم اشتغال صنعتی در حوزه نساجی حدود ۶.۵ درصد است، پس نساجی می‌تواند برای مملکت مفید باشد و علاوه بر تامین نیاز داخلی می‌توانیم به کشورهای اطراف هم صادرات داشته باشیم.

وی بیان کرد: در سال گذشته، کمابیش۱.۸ میلیارد دلار ارزش واردات این زنجیره در صنعت نساجی و پوشاک بوده است و باید توجه کرد که پوشاک واردات رسمی ندارد. از ۱.۸ میلیارد دلار به‌میزان ۶۸۵ میلیون دلار واردات پارچه است که این پارچه تبدیل به پوشاک و منسوجات خانگی می‌شود. کاظمی بیان کرد: پیشنهاد ما برای توسعه صنعت نساجی تخصیص ۵ میلیارد دلار است که اگر در برنامه هفتم توسعه این میزان برای توسعه این صنعت تخصیص یابد، توانایی داریم که کل زنجیره واردات را داخلی‌سازی کنیم، اما برای تحقق این موضوع، نیازمند برنامه هستیم.

اگر برنامه‌ریزی درستی انجام دهیم، می‌توانیم به بزرگ‌ترین تامین‌کننده کالای پوشاک، نساجی، کیف و کفش در منطقه تبدیل شویم، اما اکنون باوجود صنایع پتروشیمی در کشور، واردکننده برخی مواد اولیه در حوزه پتروشیمی هستیم، در حالی که باوجود داشتن نفت، این مواد اولیه باید در داخل تولید شود.

علی مرادی رئیس ستاد اجرایی نمایشگاه بین‌المللی نساجی، ماشین آلات، مواد اولیه، محصولات نساجی و پوشاک

 

 

اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *