میراث علنا مانعِ ایمن‌سازی بافت فرسوده بازار شده!

میراث علنا مانعِ ایمن‌سازی بافت فرسوده بازار شده!

  • نویسنده: گروه تحریریه اقتصادی
  • تاریخ انتشار: 2 خرداد 1403
  • کدخبر: 50264
  • سایز متن:

محمد توکلی، دستیار ویژه رئیس اتاق اصناف تهران در بازار بزرگ:
میراث علنا مانعِ ایمن‌سازی بافت فرسوده بازار شده!/ مردم می‌خواهند از جیب خود هزینه کنند، میراث نمی‌گذارد!

پاساژنشین‌های بازار بزرگ تهران قصد ایمن‌سازی محل کسب خود را دارند اما متاسفانه اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، می‌گوید با پیمانکارهایی که خودش تشخیص می‌دهد، باید کار کنند. مردم جمع شده‌ و به‌صورت خودجوش خودشان می‌خواهند پول بگذارند و ترجیح می‌دهند که از پیمانکاری که برایشان به‌صرفه‌تر است، استفاده کنند؛ میراث اما با این‌که خودش قرار نیست هیچ پولی خرج کرده و بودجه‌ای بگذارد، مانع می‌شود!

ناایمن بودن بافت‌های شهری یکی از معضلاتی است که این روزها گریبان شهروندان را گرفته و در برخی مناطق به‌لحاظ خطرآفرینی و زمینه‌سازی بروز حوادث ناگوار از حساسیت بالاتری هم برخودار است. یکی از مهم‌ترین این مناطق بازار بزرگ تهران است که می‌بایست خیلی زودتر جهت بهسازی و نوسازی و نیز فراهم‌شدن شرایط ایمنی، مورد توجه مسئولان ذی‌ربط قرار می‌گرفت.

حالا و بعد از زمان مدیدی که از عمل‌نکردن به وعده‌ها گذشته، صنوف بازار خود برای ایمن‌سازی بافت فرسوده محل کسبشان، دست‌به کار شدند اما در این مسیر هم با چالش جدیدی برخورد کرده‌اند؛ چالشی که این‌بار توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، ایجاد شده.

محمد توکلی، دستیار ویژه رئیس اتاق اصناف تهران در بازار بزرگ و عضو اصلی هیات امنای بازار در این رابطه توضیح می‌دهد که بحث ایمن‌سازی برای صنوف بازار به چالشی جدی و بزرگ‌ترین معضل برای آن‌ها بدل شده؛ چالشی که توسط اداره کل میراث فرهنگی به‌وجود آمده.

او با بیان این‌که میراث در مقابل خواست کسبه مبنی بر استفاده از پیمانکارانی که به‌لحاظ هزینه‌کرد برایشان به‌صرفه‌تر باشد، مُصر است که از پیمانکاران مورد نظر خود استفاده کند، این سوال را مطرح می‌کند که ایمن‌سازی و نوسازی بافتی که متعلق به کسبه و صنوف است و خود تصمیم به بهسازی آن گرفته‌اند، چرا باید در انحصار گروه یا سازمان و اشخاص خاصی قرار بگیرد؟

توکلی ضمن اشاره به همکاری شهرداری و تاکید بر سنگ‌اندازی میراث فرهنگی در مقابل نوسازی و بهسازی بافت ناایمن بازار بزرگ تهران، به این نکته هم اشاره می‌کند که «زمانی ممکن است میراث خودش هزینه کند؛ خب مختار است اصلا به‌جای گرید ۲، گرید ۱ بیاورد اما این‌بار مردم می‌خواهند هزینه کنند هر کسی هر پیمانکاری را که خودش تشخیص می‌دهد می‌تواند بیاورد و چرا باید انحصاری شود؟»

دستیار ویژه رئیس اتاق اصناف تهران در بازار بزرگ با تاکید بر این‌که اختیار را باید به خود مردم داد، بر این حق شهروندان و کسبه تاکید می‌کند که آن‌ها باید بتوانند در محیطی ایمن و امن به فعالیت بپردازند.

دستیار ویژه رئیس اتاق اصناف تهران در بازار بزرگ با اشاره به‌صدور دستور ویژه برای رسیدگی به این امر از سوی محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، می‌گوید که ایشان از کلیه دستگاه‌ها خواسته که برای ایمن‌سازی بافت فرسوده بازار با کسبه و صنوف، همکاری لازم صورت بگیرد.

اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *