مسعود سپهرزاد رئیس اتحادیه فرش دستباف : نبود بازار در خارج از کشور و تضعیف صادرات قالی دستباف/ صنف فرش بدون حمایت دولت روی پای خود ایستاده است

مسعود سپهرزاد، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق اصناف تهران در تشریح مشکلات این صنف گفت: بزرگترین مشکل صنف ما نبود بازار در خارج از کشور و تضعیف صادرات قالی دستباف است. به دلیل وجود تحریم ها و سیاست خارجی کشور، صادرات فرش به آمریکا و بازارهای اروپایی […]

  • نویسنده: گروه تحریریه اقتصادی
  • تاریخ انتشار: 18 مرداد 1402
  • کدخبر: 44459
  • سایز متن:

مسعود سپهرزاد، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق اصناف تهران در تشریح مشکلات این صنف گفت: بزرگترین مشکل صنف ما نبود بازار در خارج از کشور و تضعیف صادرات قالی دستباف است. به دلیل وجود تحریم ها و سیاست خارجی کشور، صادرات فرش به آمریکا و بازارهای اروپایی دچار مشکل شده و بازار این کشورها را از دست داده ایم.

وی تصریح کرد: اگر تحریم ها برداشته شود ما نیاز به بازارهای هدف داریم و باید با تبلیغات و بازارسازی مناسب بازارهای جدید برای عرضه قالی دستباف ایرانی به وجود آوریم.

سپهرزاد افزود: در گذشته نه چندان دور قالی دستباف بعد از نفت بزرگترین صادرات غیر نفتی کشور بود و در دهه های ۷۰ و ۸۰ سالانه نزدیک به ۲ میلیارد دلار صادرات قالی دستباف به کشورهای مختلف دنیا داشتیم، ولی اکنون با وجود تحریم ها، صادرات قالی بسیار کاهش داشته و در سال ۱۴۰۱ کل صادرات قالی دستباف فقط ۵۰ میلیون دلار بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران تاکید کرد: اگر سیاست خارجی کشور تغییر کند و تعامل با کشورهای دیگر بیشتر شود بعد از نفت و پتروشیمی، می توان با افزایش صادرات کالاهایی مثل قالی، پسته و زعفران ارز زیادی وارد کشور کرد.

او در ادامه بیان کرد: بعضی از مسئولان پیشنهاد می دهند که قالی را به یک کشور بی طرف صادر و از آنجا با واسطه به بازارهای هدف صادر کنیم که این طرح خود مشکلات زیادی دارد. در بازارهای هدف به محض اینکه متوجه بشوند کالا ایرانی است جلوی فعالیت شرکت یا فرد واسطه گرفته می شود حتی احتمال بلوکه شدن کل اموال نیز وجود دارد.

سپهرزاد افزود: یکی دیگر از آسیب هایی که تحریم ها به فرش ایرانی وارد کرده، رشد صنعت فرش در کشورهای رقیب مثل چین، هند و پاکستان بوده است. این کشورها با کپی کردن فرش و نقوش قالی ایرانی از نبود ایران در بازارهای هدف بهره برده و فرش های کپی خود رروانه بازارهای هدف می کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران درباره وضعیت کسب و کار این صنف گفت: امسال کسب و کار مانند سال قبل در رکود به سر می برد. به خاطر تورم موجود در جامعه قدرت خرید مردم کاهش یافته و اولویت آنها تامین مایحتاج ضروری زندگی است و خرید قالی دستباف در اولویت آخر لیست خرید خانوارهاست.

وی تصریح کرد: علی رغم مسائل مذکور نمی توان گفت فرش دستباف صرفا یک کالای لوکس شده و فقط اغنیاء قدرت خرید آن را دارند. قالی دستباف در ابعاد، کیفیت و نقوش متفاوت بافته و عرضه می شود تا همه اقشار جامعه با هر توان مالی قدرت خرید داشته باشند. در واقع بازار فرش، یکی از معدود بازارهایی است که در آن هم کالای لوکس و هم کالای تجاری یافت می شود.

سپهرزاد در ادامه خطاب به مصرف‎کنندگان قالی دستباف گفت: از مصرف‎کنندگان خواهشمندم حتما از فروشگاه های دارای مجوز صنفی اقدام به خرید فرش کنند، هنگام خرید حتما با یک کارشناس خبره فرش مشورت کنند و با استفاده از رهنمودهای کارشناس، فرش خریداری کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران در ادامه تصریح کرد: صنف فرش بدون حمایت دولت روی پای خود ایستاده و ما خودمان مواد اولیه مورد نیاز را تهیه می کنیم، فرش را تولید و به فروش می رسانیم. هزینه های آب و برق و تلفن، مالیات،عوارض، بیمه را پرداخت می کنیم ولی هیچ کمکی از طرف دولت به ما نمی شود. ما مشکلات عدیده بسیاری داریم.

وی تصریح کرد: صنف فرش یاد گرفته که مشکلات را خودش حل و فصل کند؛ ولی بعضی مشکلاتی مثل مشکل مالیات بدون حمایت دولت برطرف نمی شود. مالیات ها را چند برابر کرده اند، بدون اینکه سازمان دارایی به این نکته توجه کند که بازار فرش در رکود کامل به سر می برد. اگر در این وهله دولت به ما کمک کند اصلا جای دوری نمی رود. دیگری سازمان تعزیرات است که ما انتظار داریم با ملاطفت بیشتری با فرش فروشان برخورد کند.

سپهرزاد همچنین به ادغام اتحادیه فروشندگان فرش دستباف و اتحادیه بافندگان فرش دستباف به عنوان یک موضوع مهم اشاره کرد و گفت: نزدیک به دو ماه است که اتحادیه فروشندگان فرش دستباف و اتحادیه بافندگان فرش دستباف در هم ادغام و اتحادیه بافندگان و فروشندگان فرش دستباف تشکیل شده است و مراحل تغییر و تحولات را می گذراند. این موضوع در اجلاس اتاق اصناف به تصویب رسید و وزارت صمت و شورای عالی نظارت آن را تایید کردند.

وی مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه را هم مطرح کرد و گفت: ۷۰ درصد از مواد اولیه مورد نیاز تولید فرش وارداتی است؛ اما برای این واردات، هیچ یارانه ای به ما نمی دهند؛ لذا برای واردات مواد اولیه با موانع زیادی روبه رو هستیم. رئیس محترم مرکز ملی فرش، این موضوع را پیگیری می کنند و برای حل این مشکل در تلاش هستند؛ ولی دولت اصلا حمایتی نمی کند.

سپهرزاد با تاکید بر اینکه در کشور دو میلیون نفر بافنده فرش داریم که از این راه ارتزاق می کنند گفت: متاسفانه در حال ریزش تعداد بافندگان فرش هستیم. حال اگر مواد اولیه خوب و مرغوب به آنان نرسد دچار مشکل می شوند. دولت گاهی به مقدار خیلی کم اقدام به وارد کردن مواد اولیه فرش می کند؛ ولی اصلا مرغوب و مناسب نیستند. برای این کار دولت باید از افراد متخصص در این زمینه مشورت و مشاوره بگیرد تا بتواند کالای خوب وارد کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف در خاتمه به بیمه بافندگان فرش پرداخت و گفت: در یک برهه و بر اساس یک تصمیم کاملا احساسی برای بیمه کردن بافندگان فرش با یارانه ۸۰ درصدی فراخوان دادند که بر اساس طرح مذکور، بافنده و غیر بافنده ثبت نام کردند و همگی بیمه شدند. بعد از مدتی شروع به پالایش و غربالگری کردند و

بیمه تعداد زیادی از آنها باطل و بیمه کسانی که بافنده واقعی هم بودند باطل شد و به اصطلاح تر و خشک با هم سوخت. از کسانی که آن موقع بیمه شدند فقط ۲۰ درصد باقی مانده که آنها هم ممکن است مورد بررسی و پالایش قرار گیرند و باطل شوند. اداره بیمه در حال حاضر مشغول بررسی و تحقیق بر روی بیمه بافندگان است و هنوز تصمیم درستی برای این موضوع توسط اداره بیمه گرفته نشده است.

برچسب های نوشته

اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *