محمدعلی زرینه کفش، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، بافندگان حرف وابسته فرش دستباف تهران:کاهش صادرات فرش دستباف ایران به ۷۰ میلیون دلار/ قوانین جدید و غیر کارشناسی باعث از بین رفتن جایگاه بافندگان فرش می شود

کاهش صادرات فرش دستباف ایران به ۷۰ میلیون دلار/ قوانین جدید و غیر کارشناسی باعث از بین رفتن جایگاه بافندگان فرش می شود

  • نویسنده: TAHRIRIYEH
  • تاریخ انتشار: 6 شهریور 1401
  • کدخبر: 38837
  • سایز متن:

به نقل از معاونت فرهنگی، اجتماعی و ارتباطات اتاق اصناف تهران

محمدعلی زرینه کفش، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، بافندگان حرف وابسته فرش دستباف تهران با اشاره به فعالیت اتحادیه های فرش دستباف از سال ۸۳ اظهار داشت: اتحادیه های فرش دست بافت شیوه نامه ۷۷ نظام صنفی در حمایت از اتحادیه بافندگان فرش دست‎باف و مرکز ملی فرش را در قانونی وضع کرد که متأسفانه این شیوه نامه حذف شده است.

وی با بیان اینکه برخی قوانین غیرکارشناسی شده اجازه حمایت از بافندگان و تولیدکنندگان فرش دستبافت را نمی دهد افزود: شکل گیری اتحادیه های مستقل بافندگان فرش دستباف و منسوجات سنتی مانع موازی کاری در وزارتخانه هاست و بافندگان فرش دستباف می توانستند در صادرات موفق عمل کنند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، بافندگان حرف وابسته فرش دستباف تهران با اشاره به وجود بیش از ۲ میلیون بافنده فرش دستباف در کشور ابراز داشت: قوانین جدید و غیر کارشناسی باعث از بین رفتن جایگاه و عدم حمایت از بافندگان فرش می شود که اتحادیه های مستقل را تا مرز نابودی پیش می برد.

زرینه کفش با تأکید بر حفظ شاکله اتحادیه های تولیدکنندگان و بافندگان فرش ابراز داشت: اتحادیه بافندگان فرش دستباف شهرستان بهارستان توانسته استقلال و ظرفیت تولیدات خود را افزایش و نقش مؤثری در استان و کشور ایفا کند که این اقدامات نشان از طی مراحل سخت و دشوار است.

وی در ادامه گفت: پتانسیل و ظرفیت تولید فرش و منسوجات سنتی در بهارستان بسیار بالا است و این مهم نیازمند توجه مسئولین شهرستانی و استانی است که به دلیل مهاجرپذیری این شهرستان و تنوع قومیت ها می شود از این ظرفیت به بهترین نحو ممکن بهره برداری کرد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، بافندگان حرف وابسته فرش دستباف با بیان اینکه در سالهای گذشته میزان صادرات فرش دستباف به ۵۰۰ میلیون دلار رسیده تصریح کرد: میزان صادرات فرش در سال ۱۴۰۰ به ۷۰ میلیون دلار تقلیل پیدا کرد که دخالت های دولت در نقش آفرینی ارز و ایجاد شرط برای صادرات و برخی تحریم ها در ورود ارز به کشور منجر به فرار تجار شده است.

زرینه کفش عنوان کرد: خود تحریمی ها و قوانین غیرکارشناسی بافندگان را از مسیر خود خارج کرده است و تولیدکنندگان فرش نمی توانند در نمایشگاه های بین المللی تجاری و اقتصادی حضور و محصولات خود را به جهانیان عرضه کنند.

وی با تأکید بر حمایت دولت از تجار و صادرکنندگان فرش اظهار داشت: کسب وکار فرش دستباف می تواند با حضور کارشناسان این حوزه و با احیای قوانین مناسب زمینه حضور فعال سرمایه گذاران را در عرضه فرش ایرانی به دنیا را فراهم و آمار صادرات را افزایش دهد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، بافندگان حرف وابسته فرش دستباف تهران در پایان خاطرنشان کرد: فرش ایرانی در کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا از جایگاه خوبی برخوردار است که در صورت حمایت مسئولان می توانیم به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنیم.

اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *