علی خیرالدین ،معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری :‌ مراکز کاریابی و مدارس اشتغال در دانشگاه ها ایجاد می شود

در حال حاضر ۴۰ درصد از بیکاران ما فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اند این یعنی ما نتوانستیم مهارت آموزی مناسبی برای دانشجویان داشته باشیم. ما باید در دانشجویان انگیزه ایجاد کنیم و آن ها را برای بازار کار آماده کنیم

  • نویسنده: TAHRIRIYEH
  • تاریخ انتشار: 20 آذر 1400
  • کدخبر: 30861
  • سایز متن:

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همزمان با روز دانشجو و در آستان هفته پژوهش و فناوری، از برنامه‌های وزارت‌خانه برای دانشجویان و اشتغال آن‌ها می‌گوید.
علی خیرالدین در برنامه تلویزیونی صبح بخیر ایران به بهانه ۱۶ آذر و روز دانشجو با اشاره به وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درقبال دانشجویان خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۸۳ عنوان این وزارتخانه تغییر کرد و از وزارت فرهنگ و آموزش عالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تبدیل شد. تکالیف بسیار زیادی روی دوش وزارت علوم بود ولی امکانات آن در وزارتخانه وجود نداشت. اما پس از مدتی این معاونت در وزارتخانه ایجاد شد و خدمات زیادی به دانشجویان و جامعه علمی کشور ارائه داد.
به گزارش بازارکار، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به وضعیت فارغ التحصیلان در بازار کار کشور گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد از بیکاران ما فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اند. این یعنی ما نتوانستیم مهارت آموزی مناسبی برای دانشجویان داشته باشیم. ما باید در دانشجویان انگیزه ایجاد کنیم و آن ها را برای بازار کار آماده کنیم.
وی ضمن تشریح برنامه‌های وزارت علوم برای کمک به حل معضل اشتغال ادامه داد: برنامه وزارتخانه این است که در داشنگاه ها مراکز کاریابی ایجاد کند و مدارس اشتغال تشکیل شود. این اقدام موجب می شود استعدادیابی درستی برای دانشجویان صورت بگیرد و در کنار آن مهارت‌آموزی درستی نیز انجام شود.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت استارت‌آپ‌ها و مراکز دانش‌بنیان در اشتغال دانشجویان افزود: استارت آپ ها ، جهش دهنده ها و مراکز رشد نیز در همین راستا و برای ایجاد کسب و کار فعالیت می‌کنند. در این مراکز تبدیل ایده به محصول صورت می‌گیرد. این تبدیل سطوح مختلفی دارد که شامل ۹ مرحله می‌شود. ۴ سطح آن مربوط به دانشگاه‌ها می‌شود و وزارت علوم در اجرای آن‌ها نقش مستقیم دارد و بقیه سطوح مربوط به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. دانشجویان و اساتید می توانند در این سطوح چهارگانه، پژوهش های بنیادی را بیاموزند این پژوهش‌های بنیادی را به کارخانه برسانند و در نهایت محصول تولید کنند.
وی با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته از استارتآپ‌ها اضافه کرد: این فرایند تا زمانی که به تولید محصول نرسد، تکمیل نمی‌شود. در اکوسیستم فناوری باید همه اجزا در کنار یکدیگر قرار بگیرند. مثلا هم اکنون در دانشگاه صنعتی شریف استارت آپ‌ها در حال فعالیت هستند و توسط مراکز دانش‌بنیان حمایت می‌شوند. این حمایت بعضا به ۲۰ تا ۷۰ میلیون که در برخی موارد بلاعوض است می‌رسد.
وی با تشریح روند فعالیت و حمایت یک استارت‌‌آپ گفت: یک روز در هفته مراسمی برگزار می شود و سرمایه گذاران و ایده پردازان دعوت می‌شوند. با این روش سرمایه در کنار ایده قرار می‌گیرد و جرقه اجرای استارت‌آپ زده‌می‌شود.
دکتر خیرالدین در پایان با اشاره به لزوم توجه به پارک‌های علم و فناوری در کشور گفت: هدف ما این است که مانند دانشگاه‌های علوم پزشکی که هرکدام کنار یک بیمارستان قرار گرفته‌اند،  در هر شهر یک پارک فناوری در کنار دانشگاه‌ها قرار گیرد. ما در حال حاضر ۴۹ پارک علم و فناوری،  ۲۲۰ مرکز رشد، ۶۷۰۰ شرکت دانش بنیان و ۵۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی داریم که در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به کارند. این اهمیت بالا و غیرقابل انکار پارک‌های علم و فناوری را نشان می‌دهد. برای رشته‌های علوم انسانی و هنر نیز بحث فناوری‌های نرم مطرح است که در همین راستا، جهاد دانشگاهی  پارک فناوری‌های نرم را ایجاد کرده که با استقبال بالایی نیز مواجه شده‌است.

اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *