علی ‌اصغر ملکی، ‌رئیس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان گوشت گوسفندی تهران:قیمت گوشت قرمز تثبیت شده است/ سرانه مصرف گوشت در کشور بین ۵۰ تا ۶۰ درصد سال های گذشته

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان گوشت گوسفندی تهران گفت: در حال حاضر گرچه نسبت به سال های گذشته مصرف گوشت کاهش یافته با این حال به دلیل تثبیت قیمت گوشت مردم مصرف خود را مدیریت کرده اند.

  • نویسنده: TAHRIRIYEH
  • تاریخ انتشار: 22 مهر 1401
  • کدخبر: 39520
  • سایز متن:

به نقل از روابط عمومی اتاق اصناف تهران

علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان گوشت گوسفندی تهران با اشاره به اینکه بازار گوشت در حالت تعادل قرار داد، گفت: در ابتدای هر ماه کمی تقاضا برای گوشت بیشتر است و منجر می شود چند هزار تومان قیمت ها بالاتر برود و بعد در ادامه قیمت ها تعدیل می شود و یک روندی باثبات طی کند.

ملکی با بیان اینکه نوسانات قیمت دلار روی گوشت تاثیری نگذاشته است، افزود: در یک سال اخیر قیمت گوشت قرمز تغییری نداشته در شرایطی که دلار نوسانات زیادی داشته است و این مساله بیشتر متاثر از تعادلی بین عرضه و تقاضاست و شاید یکی از مهمترین دلایل آن مصرف کمتر گوشت قرمز نسبت به سال های گذشته است.

وی با اشاره به اینکه مصرف کننده گوشت قرمز تحت تاثیر نوسانات بازار مرغ قرار نگرفته است، گفت: به طور قطع امروز مردم نسبت به قدرت خرید خود، مصرف گوشت قرمز را مدیریت می کنند در شرایط کنونی مصرف سرانه ۱۲ کیلو گرم برای هر نفر استاندارد جهانی است و در ایران حدود ۶ تا ۸ کیلو گرم برای هر نفر است و این مساله روی تعادل عرضه و تقاضا هم تاثیر گذاشته به عبارت دیگر سطح تقاضا به تولید رسیده است.

ملکی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی عرضه دام در کشور خوب است ، گفت: تا زمانی که عرضه در بازار وجود دارد قیمت ها هم متعادل باقی می ماند و این مسئله تحت تاثیر گرانی نهاده های دامی است به عبارتی دامداران تا زمانی که چراع وجود داشته باشد دام را نگهداری می کنند و بعد از آن به بازار عرضه می کنند تا به فصل سر ماه و خرید نهاده ها گران نرسند.

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان گوشت گوسفندی تهران با بیان اینکه صادرات دام زنده در ایران محدود است، گفت: به طور قطع اگر صادرات هم افزایش یابد در مقابل آن تزریق گوشت از ذخایر استراتژیک افزایش می یابد و یا گوشت وارداتی جایگزین می شود به همین دلیل نگرانی هم برای کمبود گوشت در فصل زمستان و … وجود ندارد.

ملکی با تاکید بر اینکه قبلا دامداران به دلیل محدودیت صادرات معترض بودند به همین دلیل دستورالعمل های جدیدی برای از سرگیری صادرات ابلاغ شده است، تصریح کرد: قبلا به دلیل اینکه نهاد ها با نرخ های بالایی عرضه می شد دامداران هم زیان می دیدند به همین دلیل بحث صادرات دام به صورت محدود آزاد شده تا به نوعی زیان دامداران هم جبران شود.

 

 

 

اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *