در نشست بررسی بازتاب نمایشگاه بین المللی پوشاک «تهران مدکس» مطرح شد:«کاهش مصرف پوشاک» از بزرگترین آسیب‌های اقتصادی کرونا در دنیا

نشست بررسی بازتاب اولین نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی زنجیره ارزش پوشاک طراحی، مد، لباس، چرم و صنایع وابسته (تهران مدکس) با حضور سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، سعید ممبینی رئیس اتاق اصناف ایران، ابراهیم درستی نماینده وزیر صمت و عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران و تهران و ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران و تعدادی از فعالان صنف پوشاک برگزار شد

  • نویسنده: TAHRIRIYEH
  • تاریخ انتشار: 11 آبان 1400
  • کدخبر: 29978
  • سایز متن:

رئیس اتاق اصناف ایران در خصوص این نمایشگاه که از ۲۰ تا ۲۳ مهر در نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب با حضور بیش از ۱۰۰ تولیدکننده پوشاک از سراسر کشور برگزار شد، گفت: در بازدید از این نمایشگاه شاهد بودیم که همه شرکتکنندگان دارای پتانسیل بالایی بودند.

سعید ممبینی اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه تخصصی پوشاک به طور حتم در رشد و توسعه صنف پوشاک موثر است اما شرایط اقتصادی و نیز شیوع بیماری کرونا مانع از برگزاری آن شده بود که با توجه به تلاشها و تمهیدات اتحادیه پوشاک تهران و دیگر نهادهای همکار، نخستین نمایشگاه تهران مدکس با رعایت پروتکلهای بهداشتی و در سطح مطلوبی برگزار شد.

وی بیان کرد: از جمله مزیتهای تهران مدکس، حضور تمامی عوامل تاثیرگذار و فعال در تولید پوشاک کشور در این نمایشگاه بود. این اولین بار است که همه فعالان حوزه پوشاک در یک نمایشگاه کنار هم قرار گرفتهاند. این که چنین کاری از سوی یک اتحادیه انجام شده، مایه افتخار است. ضمن این که تاکنون بازخوردهای مثبتی از دیگر استانها به دستمان رسیده است که گواه از عدم تبعیض استانی، بین فعالان حوزه پوشاک دارد.

رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: آنچه اتاق اصناف ایران در این زمینه انجام داد، حمایت از برگزاری چنین نمایشگاهی بود و توانستیم مشارکت فعالان صنف پوشاک را از همه کشور جلب کنیم.

ممبینی بیان کرد: با توجه به سهم بالای پوشاک در صنوف تولیدی» و نیز تولید ۹۵ درصدی پوشاک در بخش اصناف و سهم ۵ درصدی در صنایع»، طی جلساتی که با مدیران اقتصادی کشور و کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا داریم، همواره بر میزان خسارت وارده بر صنف پوشاک با شیوع بیماری کرونا تاکید کردهایم. شیوع کرونا بیشترین اثر را در دنیا بر میزان مصرف پوشاک گذاشته است و کشور ما نیز مستثنی از این قاعده نیستمضاف بر این که ما مشکلات خاص کشور خودمان از جمله تحریم و نبود مواد اولیه را هم داریم.

وی گفت: واحدهای صنفی- تولیدی پوشاک، با کمترین هزینه برای دولت، تبلیغات حداقلی و کیفیت بالا در حال فعالیت هستند با وجود این گاها تسهیلاتی به بنگاههای صنعتی که سهم کوچکی در تولید پوشاک دارند، ارائه میشود. این از جمله انتقاداتی است که به دولت و مجلس منتقل کردهایم.

رئیس اتاق اصناف ایران همچنین در خصوص الزامات اجرایی پیش رو در کارگاههای تولیدی گفت: ایران از جمله کشورهایی است که کمتر به موضوع برندسازی پرداخته است. اتحادیه پوشاک و فعالان این حوزه، در خصوص برندسازی آسیبشناسی کرده و راهکارهایی را ارائه دهند. ضمن این که همه میدانیم، برخی از کشورها تمایل به استفاده از نیروی انسانی ارزان و تولید با کیفیت دارند که لازم است تولیدی های ما بررسی بیشتری بر این موضوع داشته باشند.

در ادامه این نشست، نماینده وزیر صمت و عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران و تهران گفت: برخی در برگزاری نمایشگاه تهران مدکس مانع تراشی کردند اما با حضور تلاش برگزار کنندگان این نمایشگاه اتحادیه پوشاک تهران و اتاق اصناف ایران و نیز حمایت و استقبال تولیدکنندگان، اولین دوره از این نمایشگاه با کیفیت بسیار خوبی برگزار شد.

ابراهیم درستی تصریح کرد: حضور حداکثری مسئولان ذیربط در این نمایشگاه از موفقیتهای آن بوده است که در نمایشگاههای دیگر، کم سابقه است.

وی بیان کرد: امیدواریم در ادامه، سنگهایی که بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد، برداشته شود.

نماینده وزیر صمت و عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران و تهران اظهار کرد: بعضا گفته میشود که قیمت کالا باید کاهش یابدبرای تولید ارزان، دو راه وجود دارد؛ بدترین راه این است که تولیدکننده مجبور به کاهش کیفیت شود اما روش بهتر این است که مواد اولیه مورد نیاز تولیدکننده در اختیار او قرار گیرد. بدیهی است، انتظار ما از تمامی مسئولان ذی ربط، حمایت از تولید پوشاک به ویژه در خصوص تامین مواد اولیه استچراکه این صنف، ظرفیت بالایی در اشتغالزایی و ارزش افزوده دارد و در صورت عدم حمایت از آن این ظرفیت از دست خواهد رفت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به عنوان میهمان مدعو بیان کرد: صنف پوشاک زمانی حرف بیشتری برای گفتن داشت اما در سالهای اخیر، کوتاهی برخی از مسئولان مربوطه و عدم همکاری دستگاهها، واردات بیرویه و قاچاق موجب وضع فعلی و رکود شده است.

سید ناصر موسوی لارگانی ادامه داد: بنابر برآوردهای دولت، برای ایجاد شغل پایدار به ازای هر یک نفر، نیاز به هزینه یک میلیارد تومانی داریم. حال این که این هزینه در صنف پوشاک به مراتب پایینتر است. ضمن این که این صنف ارزش افزوده بالایی تولید میکند.

وی تاکید کرد: فراهم آوردن شرایط حضور تولیدکنندگان پوشاک در نمایشگاههای بینالمللی از وظایف دولتها است و مجلس نیز موظف است شرایط قانونی این امر را فراهم آورد. ترکیه برای پیشرفت صنعت پوشاک هزینههای زیادی کرده است تا جایی که گاها ۸۰ درصد هزینه حضور برندهای ترک در کشورهای دیگر را میپردازد و نتیجه این حمایت با رشد صنعت پوشاک در این کشور قابل مشاهده است.

موسوی لارگانی گفت: تولیدکنندگان نباید دغدغه و نگرانی ترخیص مواد اولیه از گمرک را داشته باشند اما میبینم که این نگرانی ایجاد شده است. امروز اتاق اصناف ایران و اتحادیه پوشاک تهران ارتباط خوبی با مجلس دارد. در همین راستا، با تجمیع نظرات تولیدکنندگان پوشاک، در مجلس پیگیر مطالبات ایشان خواهیم بود.

ئیس اتحادیه پوشاک تهران به عنوان مجری نمایشگاه مدکس، گفت: نزدیک که ۹۵ درصد تولید پوشاک در بنگاههای کوچک و متوسط است که پروانه کسب از اتحادیهها دارند و تنها ۵ درصد تولید در بخش صنایع است که پروانههای بهره برداری میگیرند. با وجود این تبعیض و بی عدالتی موجب شده تا تسهیلات بانکی به آن ۵ درصد داده شود. لذا از مجلس انتظار داریم که مانع از این تبعیض شود. هرچند تامین تسهیلات، مطالبه اصلی ما نیست و بزرگترین مطالبه ما تامین مواد اولیه است.

ابوالقاسم شیرازی بیان کرد: در نمایشگاه تهران مدکس، حدود ۱۰۰ تولید کننده شرکت کردند که سطح کیفی تولیدات ملی را نشان داد. همین کیفیت موجب شد تا در سال گذشته بدون حمایت دولت، ۱۴۹ میلیون دلار صادرات پوشاک داشتیم که البته این تبادل ریالی بوده است. یعنی از کشورهای همسایه به ایران آمدند و از بنگاهها خرید کردند. این صادرات طبق روال قانونی نبوده است. اما با وجود تامین پارچه و مواد اولیه گران قیمت از سوی تولیدکنندگان ایرانی، باز هم قیمت تمام شده برای کشورهای همسایه مناسب بوده است.

وی تاکید کرد: دو کشور همسایه از فعالان صنف پوشاک ایران دعوت کردهاند تا در این کشورها نمایشگاه تخصصی برگزار کنیم که از مجلس و دولت انتظار حمایت در تحقق این امر را داریم.

بر اساس این گزارش، در این نشست، فعالان صنف پوشاک بر مواردی از جمله تامین مواد اولیه با کیفیت و سرعت بخشیدن به ترخیص اقلام وابسته به پوشاک»، ضرورت پیوند طراحان و تولیدکنندگان»، فراهم آوردن شرایط حضور در نمایشگاههای بین المللی»، آموزش نیروی انسانی» و … تاکید کردند.

در پایان این مراسم از تعدادی از فعالان صنف پوشاک که در نمایشگاه تهران مدکس حضور موفقی داشتند، تقدیر شد.

 

 

اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *