دانستنیهای کار و کار آفرینی : اهمیت سبک تجاری در توسعه کسب‌و کار

دغدغه اصلی کارآفرینان درباره میزان سوددهی و تحقق اهداف‌شان است. سبک‌ها و مدل‌های تجاری در توسعه کسب و کار و افزایش بهره‌وری بسیار موثر هستند. در واقع گام نخست برای پرورش یک ایده و تبدیل آن به طـــــرح کسب و کار، برنامه‌ریزی و توانمندی در به اجرا درآوردن مدل‌تجاری از مرحله تئوری به دنیای واقعیت است

  • نویسنده: TAHRIRIYEH
  • تاریخ انتشار: 10 آذر 1400
  • کدخبر: 30650
  • سایز متن:

اهمیت سبک تجاری در توسعه کسب‌و کار

دغدغه اصلی کارآفرینان درباره میزان سوددهی و تحقق اهدافشان است. سبکها و مدلهای تجاری در توسعه کسب و کار و افزایش بهرهوری بسیار موثر هستند. در واقع گام نخست برای پرورش یک ایده و تبدیل آن به طـــــرح کسب و کار، برنامهریزی و توانمندی در به اجرا درآوردن مدلتجاری از مرحله تئوری به دنیای واقعیت است. رکود اقتصادی، وضعیت بازارهای تجاری، نوع محصول، میزان سرمایهگذاری و تبلیغات از جمله عواملی هستند که میتوانند با برنامهای هدفمند موجب توسعه تولید و صادرات محصولات شوند.

تحقق یک ایده

جان مک کینزی هنگامی که در سال ۲۰۰۷ از دانشگاه Stanford واقع در ایالت کالیفرنیای آمریکا فارغالتحصیل شد؛ به همراه دوستانش یک دستگاه دیجیتال برای تشخیص درجه دمای بدن نوزادان تولید کردند. اما در مرحله بعد پرسش اساسی آنان درباره نحوه معرفی طرح جدید و تجاریسازی ابداعشان بود.

آیا این نوع محصول توان مقابله در بازارهای تجاری را دارد؟ آیا میتوان موفقیت طرح را تضمین کرد؟ وضعیت بازاریابی و تبلیغات محصول جدید چگونه خواهد بود؟

برای قطعیت و تضمین موفقیت طرح، انواع سبکهای تجاری بررسی و درنهایت مسأله بهرهوری و میزان سوددهی در مقایسه با شکست تجاری کارشناسی شد.

هر چه میزان بهرهوری افزایش یابد، سرمایهگذاران خصوصی رغبت بیشتری به توسعه طرح نشان میدهند و در نتیجه بازتاب موفقیت افزایش مییابد. از سوی دیگر با شکست طرح در بازارهای بینالمللی نه تنها سرمایه اولیه از بین خـــواهد رفت، برند تجاری و عنوان شرکت نیز به همراه تیم تجــــــاری از حافظه عمومی محو میشود.

مک کینزی معتقد است که کارفرما یا کارآفرین در درجه اول باید قدرت خطرپذیری داشته باشد و در مواجهه با اتفاقهای مختلف بتواند در مواقع بحران با مدیریت کارآمد شرکـــت را در مسیر درست هدایت کند.

ابتکار عمل گروه تولیدی مک کینزی نیز اگرچه در مراحل اولیه نتوانست مخاطبان گستردهای پیدا کند، اما با تبلیغات و ارائه خدمات مناسب به مخاطبان و مشتریان، اندکاندک با ظهور پدیدههای متنوعتر در دنیای تجارت توانست جایگاه خود را بازیابد.

از دیگر ابتکارات گروه مک کینزی تبلیغات گسترده و همزمان در تمام شهرها بود. در واقع برای شرکتهای نوظهوری که در بازارهای تجاری محبوبیت کمتری دارند، کاهش درصد ناچیزی از قیمت اصلی محصولات و ارائه خدمات میتواند راهکار کاملاً مناسبی برای حضور پرقدرت و ثبات در بازارهای تجاری تلقی شود.

همگام با تکنولوژی

پیشرفت روزافزون فناوری و ارتباطات، شرکتها، سازمانهای پیشرو و تولیدکننده را به رقابتی آگاهانه میکشاند. تعلل و همگام نشدن با عصر تکنولوژی موجب بازماندن از مسیر تحول میشود. سازمانهایی در این رقابت به موفقیــــــت دست مییابند که مدیران آنها، خود و منابع انسانیشان را با شرایط فعلی وفق دهند.

میزان بهرهوری سازمان که شریانهای حیاتی و بقای آن را تضمین میکند، به طراحی برنامه مدیریت بازار براساس نیاز مخاطبان و مشتریان وابسته است. در چنین شرایطی مدیریت تولید بر پایه مشترمداری تنظیم میشود و از خطاهای تجاری میکاهد.

طرح کسب و کار

در تمام مراحل تجارت، طرح باید با سبک و مقتضیات عرصه کسب و کار سازگاری داشته باشد. در واقع میزان بهرهوری، طراحی، قابلیت اجرا، همگونی، دقت عملیات و درنهایت اطمینان از نتایج، باید در طرح لحاظ گردد.

پیش از اجرای هر اقدامی باید به این نکته توجه کرد که طرح، هنگامی توجیه خواهد داشت که عواید حاصل از اجرای آن بیشتر از سرمایه اولیه باشد. به هرحال، در این مرحله که اساسیترین مرحله کار است، فقدان دقت در اطلاعات و نحوه جمعآوری آن، همچنین خطای انسانی در ارزشیابی، باعث شکست طرح خواهد شد. بنابراین باید در جمعآوری و تفکیک اطلاعات، اجرای کنترل بر کیفیت و کمیت دادهها نهایت دقت اعمال شود.

ارزیابی برای تولید

از روشهای مذاکره، مصاحبه و حتی بررسی گروه مصرفکنندگان نیز میتوان برای جمعآوری اطلاعات استفاده کرد. در تمام تحقیقات باید بدانیم ارزش اطلاعات دســــت اول یعنی اطلاعاتی که مستقیم و بیواسطه به دست آمدهاند، بسیار بالاتر از اطلاعات دست دوم یا اطلاعاتی است که با واسطه و یا غیرمستقیم به دست خواهند آمد. این اطلاعات عبارتند از: کتابها، نشریات، آمارهای منتشره از مراکز مختلف و…

توصیهها و نظرات کارشناسان

جمعآوری اطلاعات ازطریق کارمندان و کارشناسان شرکت، مشاوران و افراد متخصص در این امر ازجمله پژوهشگران، نمایندگان پخش، کارمندان و… میتواند دقت و صحت اطلاعات را بالا برده و در راستای تحقیقات بازار کمک شایانی به طراحان کند.

تعیین تعداد رقیبان وشناخت محصولات در بازارکار از یک سو و بررسی وضعیت هرکدام از دیدگاه مشتریان به تولیدکنندگان این امکان را خواهد داد که عوامل و عناصر رقابت را شناسایی کند و از آنها برای تسلط بر بازار، دستیابی به تدارکات، امکان تولید و فروش بهتر استفاده کند.

نوسانهای عرصه کسب و کار

تجزیه و تحلیل رفتار مصرف کنندگان در تغییرات فصلی، کیفیت تولید، تغییرات آداب و رسوم و عادات و… علاوه بر اینکه بر طرح کسب و کار تاثیر فوقالعادهای میگذارند، گاهی اوقات به پیداکردن بازارهـــای جدید منجر میشوند.

معمولاً برای سادهسازی تفهیم اطلاعات از نمودارها استفاده میکنند. قبل از کوشش برای یافتن بازارهای جدید باید این نکتـــــــه را بدانیم که حفظ بازارهای موجود، در درجه اول اهمیـــــت قرار دارد. درواقع به جای رقابت در همه سطوح بازار باید قسمتی از آن را انتخاب کنید که برای شما جاذبه بیشتری دارد.

پتانسیل فروش به کل بازار درواقع همان توان فروش بنگاه نسبت به سایر بنگاهها در بــــــازار است که در تصمیمگیری برای طرحریزی اهــداف آتی نقش به سزایی را ایفا میکند.

تحلیل اطلاعات

پس از اتمام مرحله جمعآوری اطلاعات، بسته به نوع اطلاعات استخـــراج شده و برنامــهکاری طراحی شده، بایـــــد به طبقهبندی، تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخت. اطلاعات استخراج شده باید پردازش و تحلیل شوند.

ارزیابی نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدها را طبق الگوهای آماری مشخص میکند. برای احاطه به وضعیت فعلی در بازار وگسترش حیطه فعالیت در آینده باید موقعیتها و نیروهای بالقوه را شناخت.

شرکتی که تنها تولیدکننده یک محصول در بازار است از آزادی عمل و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به شرکتهای دیگر در فضای پر از رقابت برخوردار است.

اهمیت بازاریابی و تبلیغات  در کسب و کار

بازاریابی شامل تجزیه و تحلیل، ثبت نظاممند مشاهدات و کنترل منابع بازار است. تحقیقات بازاریابی با توجه به حیطه فعالیت شرکتها متغیر هستند.

درهمین رابطه نام یک کالا میتواند اطلاعات و مفاهیم زیادی را به خریدار ارائه دهد. عنوان تجاری باید با دقت انتخاب شود. کیفیت و خدمات پس از فروش از جمله مواردی هستند که به کالا اعتبار میدهند و نام شرکت را در فهرست اسامی ماندگار برای اذعان عمومی باقی میگذارند.

  مخاطبان و مشتریان

در مناطق و فرهنگهای مختلف نحوه و کاربرد استفاده از یک کالا متفاوت است. انتخاب پوششهای جغرافیایی و کانالهای توزیع جهت ارائه خدمات رابطه مستقیم با ویژگیهای کالای تولیدی دارد. در واقع تولیدکــــــنندگان باید متناسب با نیاز مخاطبان محصولات متنوع و مناسب به لحاظ کمی و کیفی تولید و توزیع کنند. مخاطـــــب امروزی با توجه به مقایسه محصولات شرکتهای مختلف، همانند کارشناسی متبحر تمام ظرفیتها، معایب و محاسن کالاها را ارزیابی میکند و با درنظرگرفتن قیمت و خدمات، بهترین گزینه را انتخاب و خریداری خواهد کرد.

در جایگاه تولید کننده و فردی که در کانون کسب و کار مشغول فعالیت است، سعیکنید تا عنوان تجاری و محصول خودتان را با کیفیتی بیرقیـب در ذهن مخاطب ماندگـــــار نگه دارید زیرا مخاطبانتان اولین و بهترین مبلغان تجاریتان خواهند شد.

خریداران فقـــط به دنبال خــــرید کالا نیستند بلکه انتظاراتی از مدیران دارند. به همین دلیل خدمات بعد از فروش به هرگونه باید جزیی تفکیکناپذیردر استراتژی محصول باشد. اما باید دقت کنید که نوع ارائه خدمات و ضمانت به لحاظ جغرافیایی و اجتماعی باید متفاوت و هماهنگ با مقتضیات آن محدوده باشد.

تعیین قیمت محصولات

شاید در مرحله اول هزینه تولید، مدیریت و بازاریابی برای هر واحد محصول به علاوه درصدی برای سود را بتوان در فرآیند ارزیابی تعیین نرخ کالاها درنظر گرفت. عوامل دیگری نیز مانند تغییرات نرخ ارز، تورم و دیگر شاخصهای اقتصادی درجایگاه عوامل خارجی در این فرایند دخیل هستند.

علاوه بر عوامل داخلی و خارجی در تعیین استراتژی قیمت گذاری، رقابت، بازار هدف، سطح درآمـــــد و شرایــــط بازار و محصول نیز نقش مهمی در تعیین قیمت یک کالا ایفا میکنند.

اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *