حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران:بازار‌های مماس مرزی بازاری مناسب برای صادرات محصولات فولادی/ نرخ و ارقام محصولات تولیدی و بازار صادراتی نیازمند تنظیم ‌گری است

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران گفت: بازار‌های صادراتی و مماس مرزی بازاری مناسب برای صادرات محصولات فولادی است و همکاری بین کشور‌ها را افزایش می‌دهد.

  • نویسنده: TAHRIRIYEH
  • تاریخ انتشار: 14 مهر 1401
  • کدخبر: 39444
  • سایز متن:

به نقل از روابط عمومی اتاق اصناف تهران

حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران اظهار کرد: در اطراف ایران کشورهایی با میزان جمعیت ۶۰۰ میلیون نفر وجود دارد که ظرفیتی مناسب برای صادرات کشور است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران در پاسخ به این پرسش که رکود ساخت و ساز موجب رکود در تولیدات آهن و فولاد کشور نیز شده است یا خیر، خاطرنشان کرد: میزان تولید آهن و فولاد کشور در سال جدید در مقایسه با سال گذشته با افزایش مواجه شده است، اما برای رسیدن به چشم انداز تولید فولاد کشور که در افق ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن در سال را هدف گرفته است دست یابیم باید حمایت های بیشتری از این صنعت شود و با تحرک و افزایش مصرف داخلی این هدف را محقق کرد.

وی گفت: گرانی مصالح ساختمانی رکود ایجاد کرده است و تقاضا و توان را در ساخت کاهش داده است.

عضو منتخب دور سوم انتخابات هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران اظهار کرد: در سال جاری میزان ساخت و ساز در کشور کاهش قابل توجهی داشته است به این دلیل که قیمت زمین در کشور بالا بوده و با افزایش نرخ خدمات و مجوزهایی که شهرداری ها برای ساخت و ساز در اختیار قرار می دهد هزینه تمام شده تولید مسکن افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است.

حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران عنوان کرد: صنعت ساخت و ساز کشور صنعتی است که ۳۰۰ شغل به صورت مستقیم با آن در ارتباط است و به نوعی می توان گفت که تحرک و رونق آن نقش مهمی در ایجاد اشتغال کشور داشته و موتور محرک اقتصاد خواهد بود.

وی درباره چرایی کاهش تولید مسکن عنوان کرد: با کاهش تعداد پروانه های ساخت و کم رمقی تولید، میزان اشتغال مورد نیاز در این بخش نیز حاصل نمی شود. در سال جدید میزان ساخت و ساز در کشور کاهش قابل توجهی داشته است به این دلیل که قیمت زمین در کشور بالا بوده و با افزایش نرخ خدمات و مجوزهایی که شهرداریها برای ساخت و ساز در اختیار قرار میدهد هزینه تمامشده تولید افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است و درکنار این عوامل افزایش قیمت مصالح ساختمان، سازندگان را به این نتیجه رسانده است که در این بازار رکودی ساخت و ساز چندان هم مقرون به صرفه نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران خاطرنشان کرد: کاهش توان خرید خریداران مسکن نیز یکی از دلایلی است که به رکود مسکن دامن زده است و در این میان وامهای بانکی درنظرگرفته شده برای مشتریان در افزایش قدرت خرید مردم نتیجهای به دنبال نداشته است.

عضو منتخب دور سوم انتخابات هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران اظهار کرد: براساس آمارهای شهرداری، ساخت و ساز در کشور رونقی نداشته، اما این امیدواری وجود دارد که با در نظرگرفتن زمین ارزان قیمت در شهرهای کشور، بازار ساخت و ساز رونق بگیرد، چون مشاغل وابسته به مسکن دچار تحرک و پویایی خواهد شد و اشتغال این بخش نیز به دنبال این تحرک به وجود خواهد آمد.

وی تصریح کرد: دولت طرحی برای مسکن ملی و نهضت ملی مسکن داشته و اگرچه بحث هایی درباره میزان آن و چرایی اجرای این طرحها وجود دارد، اما میتواند موتوری محرکی برای بسیاری از صنایع بالادست و پائیندست باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران خاطرنشان کرد: جلسات و تلاش هایی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن انجام شده، اما هنوز در مسیر اجرایی حرکت نکرده است. تمام سعی دولت این است که این روند تسریع یابد، اما باید به سختیها و دشواریهای آن نیز واقف بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران ادامه داد: این طرح قطعا در تحرک صنایع کشور نیز موثر است و تولیدات کارخانجات داخلی را به نحو مناسبی افزایش می دهد و این امیدواری وجود دارد که فازهای اجرایی آن از سرعت لازم برخوردار شوند.

رستگار در پایان تصریح کرد: در ایران دستمزدها به ریال است و نباید در تعیین قیمت های تولید استناد به بازارهای جهانی داشته باشیم و باید نرخ و ارقام محصولات تولیدی و بازار صادراتی متفاوت باشد و نیازمند تنظیم گری است.

اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *