حذف موانع ارتباطات کلامی جهت موفقیت بیش تر در کسب و کارها      

حذف موانع ارتباطات کلامی جهت موفقیت بیش تر در کسب و کارها         در ارتباطات میان افراد در حوزه های مختلف، اعم از ارتباطات شخصی و ارتباطات شغلی، عادات غلط گفتاری، اثری مخرب بر روند ارتباط می گذارد. این عادات غلط با این ۶ حالت ذیل، صورت می گیرد:   قطع کردن صحبت دیگران پراکندگی […]

  • نویسنده: TAHRIRIYEH
  • تاریخ انتشار: 11 تیر 1398
  • کدخبر: 11882
  • سایز متن:

حذف موانع ارتباطات کلامی جهت موفقیت بیش تر در کسب و کارها      

 

در ارتباطات میان افراد در حوزه های مختلف، اعم از ارتباطات شخصی و ارتباطات شغلی، عادات غلط گفتاری، اثری مخرب بر روند ارتباط می گذارد.

این عادات غلط با این ۶ حالت ذیل، صورت می گیرد:

 

قطع کردن صحبت دیگران

پراکندگی صحبت ها

تکرار مداوم یک سری حرف های تکراری در طول مکالمه

ناتمام گذاشتن حرفهای طرف مقابل

اطاله ی کلام  و بحث در طول مکالمه

نگاه کردن به گوشی در طول مکالمات

گرچه این شش عادتِ مخرب، اشکال متفاوتی دارند، ولی همگی آن ها نتیجۀ یک چیز هستند: گوش ندادن.

راه حل غلبه بر این شش عادت بد در مکالمات را در رعایت موارد ذیل جستجو می کنیم:

 

درخصوص نحوۀ ارتباطات خویش صادق باشید:

 

اگر شما شخصی کلامی هستید که عادت به توضیحات مفصل دارید، به اشخاص درون گراتر توضیح دهید که برای مطرح کردن مطالب و موارد مورد نظرتان ، نیاز دارید که آن را به طور کامل مورد بحث قرار دهید. اما اگر ترجیح می دهید که توضیحات خود را به جای شرح مفصل  در قالب نکات کلیدی مطرح کنید، این را هم  به آن ها یادآوری کنید.

 

به مکالمه متعهد باشید:

 

گوشی موبایل خود را از روی میز و از دسترس تان دور سازید. در طول مدت زمان مکالمه، تماس چشمی خود را حفظ کرده و نسبت به بدن زبان، تن صدا، و کلمات ادا شده توسط گوینده حساسیت نشان دهید.

 

مکث کردن را تمرین کنید:

 

اگر عادت دارید صحبت دیگران را پیش از پایان قطع کنید، سعی کنید با شمردن تا ۵، پیش از هر گونه واکنش، خود را به چالش بکشید. این کار به شما اطمینان می دهد که شخص مقابل تان بازگو کردن افکار خود را تمام کرده و شما می توانید عقاید خود را مطرح کنید.

 

مطالب شنیده شده را خلاصه کرده و سپس سؤالاتی را مطرح سازید:

 

با تکرار کردن سخنان طرف مقابل، وی را متوجه سازید که حرف هایش را فهمیده اید. «چیزی که من از صحبت های شما متوجه شدم برای مثال این و آن است. آیا درست متوجه شده ام؟» آنگاه منتظر تأیید یا حرکت سر باشید.

پرسش سوالات، برای نشان دادن حضور شما در مکالمه بسیار مفید هستند.

 

افکار خود را منسجم سازید:

 

از مکث کردن برای سازماندهی افکارتان استفاده کنید تا بتوانید موجز و روشن صحبت کنید. به صحبت های خود گوش دهید و وقتی متوجه تکراری بودن حرف هایتان شدید، افکارتان را مهار سازید.

 

از نشانه های بصری بهره بجویید:

 

شیئی را به عنوان نماد هدف خود برای تبدیل شدن به یک شنوندۀ مؤثر بر روی میزتان قرار دهید تا هدف تان را به شما یادآوری کند. به عنوان مثال قرار دادن  یک کریستال صورتی با برش های بسیار روی میز یادآور آن است که باید به وجوه مختلف صحبت های طرف مقابلم گوش داد.

 

اجازه دهید دیگران اول صحبت کنند:

 

اگر از دسته کسانی هستید که تمام زمان مکالمه را به خود اختصاص  می دهید، به دیگران اجازه دهید اول برنامه هایشان را مطرح کنند و سپس به سراغ ایده های خود بروید. هم چنین می توانید مدت زمان صحبت تان در طول جلسات را مدنظر داشته باشید تا بدین ترتیب پیشرفت خود در واگذار کردن زمین به طرف مقابل را اندازه بگیرید.

 

زمانیکه فرآیند بهبود عمدی تعاملات بین شخصی خود را آغاز می کنید، از اعضای تیم تان بپرسید که آیا تغییری را در نحوۀ رفتار شما متوجه شده اند یا خیر. پرسیدن این سؤال این علامت را به دیگران می دهد که شما در حال بهبود عادات ارتباطی خود هستید و همچنین باعث می شود در مورد تغییرات مثبت در شما نیز اندیشه کنند.

در ارتباطات شخصی و حرفه ای خویش، به رعایت موارد مزبور مبادرت ورزید تا از ارتباطی مناسب و درخور بهره مند شوید.

شوید.

 

یادداشت: دکتر الهام جلالی فراهانی

/ پایگاه خبری کار و کار آفرینی

برچسب های نوشته

اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *