توسعه کشاورزی در گرو توجه به زنجیره ارزش و ایجاد ارزش افزوده

توسعه کشاورزی در گرو توجه به زنجیره ارزش و ایجاد ارزش افزوده به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کار و کارآفرینی: امیرحسین اسدی مدیر کل دفتر خدمات کسب و کار در گردهمایی میز خرمای کشور در بوشهر گفت؛ وقتی نگاهی به قیمت کالاها با انواع بسته‌بندی‌های خرما در آمازون می‌اندازیم می‌بینیم که یک بسته […]

  • نویسنده: گروه تحریریه اقتصادی
  • تاریخ انتشار: 27 آبان 1402
  • کدخبر: 46751
  • سایز متن:

توسعه کشاورزی در گرو توجه به زنجیره ارزش و ایجاد ارزش افزوده

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کار و کارآفرینی: امیرحسین اسدی مدیر کل دفتر خدمات کسب و کار در گردهمایی میز خرمای کشور در بوشهر گفت؛ وقتی نگاهی به قیمت کالاها با انواع بسته‌بندی‌های خرما در آمازون می‌اندازیم می‌بینیم که یک بسته خرمای ۱۰۰ گرمی به قیمت ۵ دلار فروخته می شود اما وقتی قیمت هر کیلو خرمای صادراتی را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که هر کیلو حداکثر ۳۰ هزار تومان است، اینجاست که به ارزش بسته‌بندی، برندینگ، بازاریابی و ذائقه شناسی پی می‌بریم.

اسدی ضمن اشاره به اهمیت گسترش فناوری در تمام ابعاد زنجیره ارزش جهت توسعه صنعت خرما گفت؛ برای اینکه بتوانیم به سمت رونق صنعت و کشت خرما حرکت کنیم باید از استانداردهای مبتنی بر فناوری، دستگاه‌های جدید کشت و برداشت، سردخانه کیفی مجهز به فناوری روز دنیا، سورتینگ و بسته‌بندی مدرن و برندینگ برخوردار باشیم، چرا که این‌ها ملزومات توسعه و گسترش موفقیت آمیز هر صنعتی است که باید از آنها بهره‌مند باشد. در دنیای امروز روش‌های سنتی تاثیر چندانی در تولید و مارکتینگ ندارند آنچه در بازار جهانی نقش آفرینی می‌کند نگرش و روش‌های روز و مدرنی است که بر اساس گرایشات، شرایط سلایق و ابزارات موجود در دسترس هستند.
مدیر کل دفتر خدمات کسب و کار در این گردهمایی با تاکید بر لزوم تشکیل شرکت بین المللی ادامه داد؛ برای شناسایی ذائقه همه ملت‌ها، تبلیغات روز مبتنی بر دانش و علایق مردم جهان و مطالعه بازار جهانی باید شرکت بین المللی داشته باشیم. ما در نقطه‌ای از جهان قرار داریم که مناطقی چون غرب و یا جنوب شرق آسیا و حتی روسیه نیز با برنامه‌ریزی درست و با ذائقه شناسی دقیق می‌توانند بازارهای هدف صنعت خرما باشند.
اگر می‌خواهیم در کوران رقابت بین‌المللی نقش محوری داشته باشیم باید ذائقه مشتری را بشناسیم، استانداردهای جهانی را داشته باشیم و به سمت کشاورزی ارگانیک حرکت کنیم.

امیرحسین اسدی در رابطه با اهمیت برخورداری از صندوق‌های توسعه فناوری در این صنعت گفت؛ باید صندوق‌های فناوری تشکیل شوند و این صندوق ها به تمام زنجیره دقت کنند. با وجود سرمایه‌های در دسترس چون سرمایه جمعی یا صندوق‌های کراد فاندینگ خیلی زود می‌توانیم بخش قابل توجهی از منابع مورد نیاز توسعه این صنعت را تامین کنیم.

وی گفت با تغییر نگاه کشاورز، صادر کننده، صنعت‌گر و کارخانه از مرحله یک کار ساده کشاورزی به یک زنجیره ارزش مبتنی بر فناوری پوست اندازی که برای پویایی صنعت خرما و زنجیره آن مورد نیاز است میسر می‌شود. نباید صنعت خرما را یک اقدام و فعالیت ساده بدانیم، صنعت خرما در دنیا یک صنعت مبتنی بر فرایندهای علمی، فناورانه و صنعتی است که با پیاده‌سازی شاخص‌ها و استانداردهای بین المللی در این صنعت می‌توانیم ضمن تولید و توزیع محصول استاندارد، به معیارهای جهانی نزدیک شویم.

اسدی که خود سابقه سال‌ها کارآفرینی را در کارنامه خود دارد با ابراز خرسندی از انگیزه و عزم جدی فعالین این حوزه گفت؛ یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد کار ترکیبی مبتنی بر اکوسیستم و زیست بوم است که با این روش فرهنگ سازی، فرهنگ شناسی و ذائقه شناسی، اموزش، تسهیلگری، قانونگذاری، ایجاد زیرساخت و توسعه بازار رقم خواهد خورد.
با ورود دانشگاه و تربیت دانشجویان مرتبط با این صنعت ضمن الحاق علم جدید به صنعت خرما، زیست بوم آن شکل می‌گیرد.خرما می‌تواند با تکیه بر زیست بومی مشخص به عنوان محصولی انرژی زا، سالم و مقوی به سبد محصول همه ایرانیان راه پیدا کند، اگر به زیست بوم و اکوسیستم این صنعت توجه شود، اگر محصولات جدید تولید شود،اگر نوآوری کنیم، می‌توان نیاز روز جامعه و نیاز نسل جوان به این محصول را با تبلیغات جدید و بسته‌بندی‌های جدید میسر و تامین کرد.

اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *