احمد شریفان، رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوای تهران:جمشید بسم اله این بار به جان صنعت کاغذ افتاد/ شکل گیری فضای رانت با بی تدبیری بعضی از مسئولان

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا تهران با اشاره به سوء استفاده برخی از وضعیت آشفته بازار کاغذ و سودهای میلیاردی گفت: همان اتفاقی که در حوزه دلار و ارز توسط افرادی همچون جمشید بسم الله رخ داد، در بخش کاغذ نیز اتفاق افتاده است.

  • نویسنده: TAHRIRIYEH
  • تاریخ انتشار: 18 مهر 1401
  • کدخبر: 39481
  • سایز متن:

به نقل از روابط عمومی اتاق اصناف تهران

احمد شریفان، رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا تهران با با بیان مطلب فوق بیان کرد: منشا این موضوع بی تدبیری است؛ معمولاً بی تدبیری بعضی از مسئولان، فضا را برای رانت باز میکند.

وی اشاره به اینکه برای به ثمر رسیدن یک اصل درخت حدود ۱۵ هزار لیتر آب مصرف می شود، اظهار کرد: ایران یک کشور خشک سال است و تولید آنها در داخل صرفه اقتصادی ندارد؛ اما بعضی از وزرا در زمان صدارت شان اصرار دارند باید کاری انجام دهیم که تولید رونق پیدا کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا تهران با تأکید بر عواقب تولید کاغذ در یک کشور کم آب بیان کرد: این شرایط باعث می شود واردات کاغذ اجتناب ناپذیر باشد.

وی درباره ایجاد رانت برای انتشار کتاب عنوان کرد: در قدیم ناشران برای یک کتاب، ۵ هزار جلد کتاب چاپ می کردند اما الآن به دلیل گرانی کاغذ به ۵۰ تا ۱۰۰ جلد کتاب رسیده است. این شرایط ناشی از بی تدبیری برخی از مسئولان است که باعث این موضوع شده است.

شریفان با اشاره به نوسان قیمت کاغذ در خارج از کشور بیان کرد: قیمت کاغذ در جهان از ۸۵۰ دلار به ۱۳۰۰ دلار رسیده است. در ایران برخی بدون تصویب قوانین از سوی دولت، تصمیم می گیرند در بازار دلالی ایجاد شود و همان اتفاقی که در حوزه دلار و ارز توسط افرادی همچون جمشید بسم الله رخ داد، در بخش کاغذ نیز اتفاق افتاده است. بارها این موضوع را گفتیم اما دستگاه های نظارتی فرد بی ربطی را به عنوان سلطان کاغذ گرفتند.

وی افزود: بارها این اتفاق رخ داده است که یک جنس در خارج از کشور نوسان قیمتی داشته است؛ اما قبل از اینکه آن جنس را وارد کنیم، گران تر می فروشیم، در حالی که کاغذ را با دلار قدیم خریده ایم، با دلار جدید به فروش می رسانیم. نمونه بارز این موضوع کاغذ تحریر چاپ است.

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا تهران درباره این مسئله که چرا نباید تعزیرات به موضوع گرانی کاغذ ورود کند، گفت: تعزیرات جنس یعنی کاغذ را توقیف می کند؛ اگر این جنس به چرخه بازار بازگردد خوب است اما اگر جنسی را توقیف و در انبار نگهداری کند و بعد یک جریمه سنگینی هم لحاظ کند ثمری ندارد؛ زیرا مصرف کننده باز هم ضرر می کند.

اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *