نشست مشترک انجمن ارگانیک ایران و اتحادیه ملی محصولات کشاورزی مورخ ۹ تیر ماه ۱۳۹۹ در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران برگزار گردید

این نشست با حضور جناب آقای دکتر سردار دهقان مشاور فرمانده کل قوا، هیات مدیره انجمن ارگانیک ایران، هیات مدیره اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، جناب آقای مهندس نوده فراهانی رییس اتاق اصناف تهران، جناب آقای دکتر آل اسحاق ریاست اتاق ایران و عراق، آقای مهندس نفر ریاست کمیسیون صادرات اتاق ایران، جناب آقای دکتر […]

  • نویسنده: گروه تحریریه اقتصادی
  • تاریخ انتشار: 10 تیر 1399
  • کدخبر: 18084
  • سایز متن:

این نشست با حضور جناب آقای دکتر سردار دهقان مشاور فرمانده کل قوا، هیات مدیره انجمن ارگانیک ایران، هیات مدیره اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، جناب آقای مهندس نوده فراهانی رییس اتاق اصناف تهران، جناب آقای دکتر آل اسحاق ریاست اتاق ایران و عراق، آقای مهندس نفر ریاست کمیسیون صادرات اتاق ایران، جناب آقای دکتر ملکی ریاست تشکل های اتاق تهران، جناب آقای دکتر فرزانگان ریاست اتاق ایران و امارات، جناب آقای مهندس شریعتی مقدم رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، جناب آقای دکتر فرشچیان ریاست کمیسیون کشاورزی اتاق تهران و جمعی از اعضای انجمن ارگانیک ایران و اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران به منظور بررسی مشکلات موجود در بخش صادرات محصولات کشاورزی رایج  و ارگانیک برگزارگردید.

در این نشست ضمن ارائه گزارش مختصری از عملکرد انجمن ارگانیک و اتحادیه توسط دبیران، مشکلات موجود در امر صادرات محصولات کشاورزی و تولید و صادرات محصولات ارگانیک توسط جناب آقای نورانی ریاست انجمن و اتحادیه، هیات مدیره و تعدادی از اعضا مطرح گردید.

جناب آقای دکتر سردار دهقان پس از استماع مشکلات مطرح شده ضمن تاکید بر  اهمیت صادرات محصولات کشاورزی و شناخت بیشتر محصولات ارگانیک در جامعه بیان کردند که مسئولان بایستی تلاش کنند که محصولات ارگانیک در سبد کالایی مردم گنجانده شود. چه خوب است که بتوانیم یکسری از محصولات را که همه اقشار جامعه قدرت خرید آن را دارند در سبد ارگانیک قرار دهیم.

ایشان در ادامه افزودند چه خوب است که شرکت های بزرگ صادراتی جذب انجمن شوند که با همکاری آنها نه تنها برند سازی را گسترش دهیم  بلکه بتوانیم محصولات ارگانیک را در بازارهای بین المللی معرفی کرده و  صادرات آنها را توسعه دهیم.

در ادامه این نشست سردار دهقان بیان کردند که  صنعتی شدن در کشور ما بدلیل اینکه یک  مقوله وارداتی بوده هیچگاه نتوانست جایگاه خود را  به خوبی پیدا کند.  ما صنعتی شدن را در غالب صنایع سنگین دیدیم  و این به  قیمت  تخریب زیست بوم  و روستاها تمام گردید. روستا را به قیمت شکل گیری شهر ، شهر را به قیمت شکل گیری شهرستان و شهرستان را  به قیمت حاشیه نشینی و ایجاد سکونت های غیر رسمی و آسیب های اجتماعی از جمله فقر و بیکاری فروختیم.

امروز زمانی است که بحث توسعه روستا را به عنوان بحث اصلی جهت حصول به امنیت غذایی و ایجاد فرصت­ های شغلی به عنوان یک بحث ملی مد نظر قرار دهیم.  بهتر است که زیست بوم مبنای کار قرار داده شود و بر روی  آن فرهنگ و تاریخ و ظرفیت ها ساخته شوند .

در ادامه دکتر دهقان ضمن اشاره به پیشتاز بودن انجمن ارگانیک ایران در ترویج و توسعه تولید محصولات ارگانیک بیان کردند که همواره پیشتازان هر حوزه ی صنعتی یا تکنولوژی شکل دهنده اصلی آن  صنعت بوده اند ؛ پروتکل ها، دستورالعمل های حقوقی و ضوابط را آنها نوشتند و در ادامه  سیستم های اداری و مدیریتی بودند که مجبور به پذیرش و حمایت از آنها شدند.  آموزش و ترویج به عهده انجمن ها و اتحادیه هاست و تشکیل صنف کمک شایانی در این زمینه به انجمن ها خواهد کرد.

در خاتمه دکتر دهقان بیان کردند که انجمن به درستی شروع کرده و همین مسیر را ادامه دهد و در راستای جهش تولید محصولات ارگانیک مسیر را هموار کند و ظرفیت سازی ها را انجام دهد و مطمئن باشد که حمایت را بدست خواهد آورد.

در  ادامه این جلسه آقای نوده فراهانی ریاست اتاق اصناف تهران پس از استماع مشکلات تولید کنندگان ارگانیک که همگی از نبودن صنف اختصاصی محصولات ارگانیک شکایت داشتند قول مساعد همکاری اتاق اصناف را به تولید کنندگان دادند.

 

اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *