ضرورت آشنایی اصناف و بازاریان با مفهوم و کاربرد فناوری «هوش مصنوعی»

ضرورت آشنایی اصناف با مفهوم و کاربرد فناوری «هوش مصنوعی» علی توسطی مشاور اتاق اصناف ایران : با توجه به تغییرات سریع و غیر قابل پیش بینی در حوزه کسب و کارهای کوچک و متوسط و همچنین رشد شتابان انواع فناوری ها و بویژه هوش مصنوعی ، اصناف تولیدی و توزیعی برای ادامه بقاء در […]

  • نویسنده: گروه تحریریه اقتصادی
  • تاریخ انتشار: 12 فروردین 1403
  • کدخبر: 49002
  • سایز متن:

ضرورت آشنایی اصناف با مفهوم و کاربرد فناوری «هوش مصنوعی»

علی توسطی مشاور اتاق اصناف ایران : با توجه به تغییرات سریع و غیر قابل پیش بینی در حوزه کسب و کارهای کوچک و متوسط و همچنین رشد شتابان انواع فناوری ها و بویژه هوش مصنوعی ، اصناف تولیدی و توزیعی برای ادامه بقاء در بازار ، بایستی در ابتدا گریزناپذیری از این نوع تغییرات را پذیرفته و سپس آمادگی سازگاری و انعطاف پذیری با این نوع از فناوری ها را داشته باشند.
در دوران معاصر هوش مصنوعی در همه سطوح زندگی بشری وارد و تاثیرات آن در تغییر ماهیت کسب و کار ها ، تعاملات اقتصادی و بخش های مختلف دیگر زندگی اجتماعی، نمایان و شگفت انگیز است.
تعریف هوش مصنوعی:
هوش مصنوعی( Artificial Intelligence )مجموعه ای از فناوری ها و روش های مهندسی است که سعی دارد به گونه ای کامپیوتر ها را توانمند کند تا این ماشین ها بتوانند به مثابه انسان از درک و تحلیل داده ها به شناخت ، تصمیم سازی و ارائه راه حل های کاربردی و مناسب برسند.
تاریخچه:
دانشمندان از اوائل دهه ۵۰ میلادی با تمرکز بر استفاده از هوش مصنوعی و با کاربرد آن در موضوعات کم اهمیتی چون بازی شطرنج ، آغاز به فعالیت در این مقوله نمودند و این ابتکارات سرآغاز و پایه تکوین و تکامل هوش مصنوعی در دهه های بعدی گردید.
از اوائل سال ۲۰۰۰ به دلیل توسعه شتابان اینترنت ، ظهور پردازنده های مدرن، رشد چشمگیر حجم داده ها ، نیاز به تجزیه و تحلیل داده ها ی بزرگ و اطلاعات و…. گرایش به هوش مصنوعی را افزایش داد.
از آن دوره زمانی ؛ هوش مصنوعی از اقتصاد ، تجارت ‌صنعت گرفته تا در بخش هایی چون داروسازی و پزشکی و …. به شکل مستمر و فزاینده در حال توسعه و پیشرفت است.
هوش مصنوعی شامل شاخه هایی چون رباتیک، عصبی، فازی و…..و انواعی مانند ،هوش مصنوعی محدود، عمومی و… است.
نقش هوش مصنوعی در بازار یابی و فروش:
از آنجایی که در دوره معاصر کسب و کارها با حجم بزرگی از اطلاعات و داده مواجه هستند، هوش مصنوعی می تواند با تجزیه و تحلیل این داده های بزرگ و پیچیده به الگوهای مفهومی برای شناخت الگوهای رفتاری ، نیاز ها و ترجیحات مشتریان دستیابی پیدا کند تا صاحبان کسب و کارها به تصمیم سازی و تبیین استراتژی های مناسب بازار یابی ، بازار سازی و بازار رسانی دستیابی پیدا کنند.
🔹به صورت سر فصل وار هوش مصنوعی با شیوه های ذیل می تواند بهره وری کسب و کارها و رضایتمندی مشتریان را ارتقاء داده و بازدهی فعالیت های اقتصادی را بهینه سازی نماید.
– تبلیغات هدفمند و نمایش محصولات بر اساس نیاز مشتریان
– ⁠پیش بینی تقاضا و بهینه سازی محصولات
– ⁠ارتقاء خدمات و پشتیبانی مناسب با استفاده از تجربه مشتریان
– ⁠تحلیل رفتار رقبای تجاری
– ⁠کاهش هزینه ها و افزایش سود آوری
– ⁠تحلیل شرایط بازار و رصد کردن روندها
– ⁠تسهیل فرآیند تحقیق و توسعه محصولات و بازار
– ⁠تجزیه و تحلیل داده های بزرگ و پیچیده
– ⁠پیش بینی دقیق توسعه محصول
– ⁠مدل سازی پیشرفته
– ⁠مدیریت زمان و کاهش هزینه های مبادلات تجاری
– ⁠پیش بینی نیازها و پاسخگویی به مشتریان
– ⁠تشخیص احساس و تحلیل رفتار احتمالی مشتریان
– ⁠پیش بینی رضایت یا شکایت مشتریان
– ⁠تشخیص و مدیریت تغییرات احتمالی رفتار منابع انسانی شاغل
– ⁠تشخیص تقلب و سوء استفاده از محصولات
– ⁠تجزیه و تحلیل نظرسنجی ها
– ⁠پشتیبانی و تشخیص برای استخدام بهینه و مطلوب کارشناسان و نیروی انسانی
– ⁠بهبود عملکرد تبلیغات و بازار یابی
– ⁠بهبود مدیریت زنجیره تامین
– ⁠پیشنهاد محصولات و خدمات بهتر
– ⁠بهبود پیش بینی و تحلیل های مالی
– ⁠پیش بینی خطاها و خسارات
– ⁠بهبود کیفیت محصول
– ⁠بهبود مدیریت ریسک
– ⁠بهبود پیش بینی و تحلیل بازار
– ⁠بهبود تصمیم گیری استراتژیک
– ⁠بهبود تحلیل رفتار مشتری
– ⁠تحلیل عملکرد کارکنان
– ⁠بهبود فرآیند تولید
– ⁠بهبود پشتیبانی و مدیریت زنجیره تامین
– ⁠ایجاد خدمات نوآورانه
– ⁠پیش بینی سرمایه گذاری های سودآور
– ⁠بهبود تولید محتوای خلاقانه
– ⁠….
مانع و چالش اصلی استفاده از هوش مصنوعی برای اصناف و کسب و کارهای کوچک

با توجه به هزینه های الزامی برای استفاده از مزیت های «هوش مصنوعی » مانند نرم افزار و سخت افزار مناسب و همچنین نیاز به بکارگیری کارشناسان خبره ،شاید صاحبان کسب و کارهای کوچک بر این باور باشند که برآیند این ملاحظات برای ایشان مقرون به صرفه نخواهد بود، البته این موضوع نباید بدان معنی باشد که صاحبان حرف و فعالان اقتصادی و اصناف نسبت به تغییرات شگرف و شتابان فناورانه درحوزه کسب و کار بی توجه باشند و بایستی با پذیرش این باور که برای ادامه حضور و بقاء خود در فعالیت های صنفی و اقتصادی چاره ناچارشان، سازگاری ، ایجاد زمینه‌ و آمادگی های مقتضی برای گذر از دوران کسب و کار سنتی، جهت ورود به دوره تفوق و استیلای مفاهیم اقتصاد دیجیتال باشند.
سخن پایانی؛
تغییرات در شیوه های کسب و کار از آنچه که تصور می کنید به شما نزدیک تر است…..

 

اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *