دکتر علی توسطی رئیس کمیسیون فرهنگى، اجتماعى و ارتباطات اتاق اصناف تهران : تحلیل فضای کسب و کار استارت آپ ها

دکتر علی توسطی رئیس کمیسیون فرهنگى، اجتماعى و ارتباطات اتاق اصناف تهران :   تعریف کلی استارت آپ :   « یک مجموعه نوپا است که برای مسایل راه حل نوینی ارایه می دهد این مساله می تواند تولید ، خدمات و یا هر موضوع دیگری باشد. »   شرکت های بزرگی مثل مایکرو سافت […]

  • نویسنده: گروه تحریریه اقتصادی
  • تاریخ انتشار: 11 فروردین 1401
  • کدخبر: 34956
  • سایز متن:

دکتر علی توسطی رئیس کمیسیون فرهنگى، اجتماعى و ارتباطات اتاق اصناف تهران :

 

تعریف کلی استارت آپ :

 

« یک مجموعه نوپا است که برای مسایل راه حل نوینی ارایه می دهد این مساله می تواند تولید ، خدمات و یا هر موضوع دیگری باشد. »

 

شرکت های بزرگی مثل مایکرو سافت ، گوگل، فیسبوک و…. در ابتدا یک استارت آپ بوده اند.

 

در ایران نیز از استارت آپ های موفقی مانند دیجی کالا ،فیلیمو، اسنپ ، آپارات، تبسی ،آلو پیک و…را می‌توان نام برد.
اما نکته قابل توجه در این است که حدود ۹۰ درصد استارت آپ ها در ایران در همان مراحل اولیه و یا با یک پروسه زمانی طولانی تر با شکست مواجه می شوند.

آمار ها بیانگر این است که تنها ۳/۵ درصد استارت آپ ها در ایران امکان گذر از بحران های گوناگون را پیدا کرده و به مرحله بلوغ و شکوفایی می رسند.

اگر بخواهیم به پیشینه استارت آپ ها در ایران اشاره ای داشته باشیم ، اوایل دهه ۹۰ را می‌توان آغاز فعالیت حرفه ای و منسجم استارت آپ ها پنداشت.

بتدریج در این سال ها پس از مرتفع شدن مشکلات مالی و حمایت اسپانسر ها و برخی موسسات انتفاعی و غیر انتفاعی مانند مراکز نوآوری، فضای کار اشتراکی ، مراکز رشد، استودیوهای تخصصی و… که با هدف شراکت و یا حمایت از استارت آپ ها به میدان آمدند، به کاهش ریسک فعالیت کسب و کار های نوپا و رشد آنها کمک بسیاری نمود.
در واقع مراکز نوآوری و شتاب دهنده ها به عنوان پیشران اقتصاد دانش بنیان وظیفه دارند به استارت آپ ها تا رسیدن به مرحله محصول نهایی و سودآوری، مساعدت و حمایت نمایند.

از سوی دیگر استارت آپ ها هم باید جهت حصول به موفقیت ، با پیگیری یک ایده قابل اجرا و مورد نیاز جامعه ، با همراهی تیم های متخصص و به انضمام یک برنامه منسجم و هدفمند وارد عرصه فعالیت بشوند.

با شیوع ویروس کرونا، اعمال قرنطینه و رعایت پروتکل ها منجر به تغییر در سبک زندگی عموم مردم شد و آسیب های قابل توجهی به پیکره کسب و کارهای سنتی وارد کرد ، اما این تهدید تبدیل به یک فرصت طلایی برای بسیاری از استارت آپ ها گردید.

استارت های مورد اقبال عمومی در کشور عمدتا در حوزه های بازی و سرگرمی ، تجهیزات و کالا، حمل و نقل، خدمات حقوقی، غذا و رستوران، کاریابی، کتاب، کشاورزی، کودک و نوجوان، محیط زیست ، مد و لباس، موسیقی و نیازمندی ها هستند .

در این مقطع زمانی و شرایط موجود بدون تردید مسئولان اصناف و اتحادیه های صنفی در راستای حفظ و ارتقاء منافع و مصالح فعالان بازار و صاحبان پروانه کسب ، بایستی بسترسازی لازم و تمهیدات شایسته را جهت ایجاد آمادگی و بهره برداری صاحبان حرف از استارت آپ ها را در دستور کار داشته باشند.

یکی از مهم ترین این موضوعات در حوزه تصویب قوانین جامع برای رصد فعالیت های استارت آپ های مرتبط ، تحت نظارت اتحادیه های صنفی می باشد.

از سوی دیگر مطالبه ایجاد زیر ساختها مانند پرورش نیروی انسانی ماهر، تقنین قوانین و رفع خلاهای قانونی مثل مالیات و بیمه ، شفاف سازی سیاست گزاری ها، تامین مالی …. و اقدامات اثرگذار سازمان های بالا دستی ، هم در حل مشکلات این کسب و کارهای نوپا ثمربخش خواهد بود و هم از هدر رفت حجم عظیمی از سرمایه و عمر کاری فعالان این حوزه جلوگیری خواهد کرد.

اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *