تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پرورش و وزارت امور اقتصادی و دارایی با موضوع تربیت اقتصادی حرفه‌ای به امضای وزیران آموزش‌وپرورش و اقتصاد رسید

تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پرورش و وزارت اقتصاد با موضوع تربیت اقتصادی حرفه‌ای امضا شد

تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پرورش و وزارت امور اقتصادی و دارایی با موضوع تربیت اقتصادی حرفه‌ای به امضای وزیران آموزش‌وپرورش و اقتصاد رسید

  • نویسنده: گروه تحریریه اقتصادی
  • تاریخ انتشار: 30 شهریور 1402
  • کدخبر: 45418
  • سایز متن:

تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پرورش و وزارت امور اقتصادی و دارایی با موضوع تربیت اقتصادی حرفه‌ای به امضای وزیران آموزش‌وپرورش و اقتصاد رسید

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: دانش‌آموزی که سند تحول بنیادین ترسیم کرده است دارای ۵ ویژگی خلاق، ماهر، کارآفرین، مقتصد و مسئولیت‌پذیر است.

وی اظهار کرد: سطوح دانش اگر به ۲ دسته سطح پایین و سطح بالا تقسیم شود، هدف المپیاد‌ها و جشنواره‌ها رسیدن به دانش سطح بالا است و در این تفاهم‌نامه نیز سطح بالای تفکر و دانش را هدفگذاری می‌کنیم.

صحرایی خاطرنشان کرد: به‌طور طبیعی هرچه یک امر مورد اعتماد در سنین پایین‌تر برنامه‌ریزی شود، ثبات آن در آینده بیشتر است و فرد آن موضوع را فرا می‌گیرد. از این حیث در زیرساخت توسعه هدفگذاری در سن پایین برای هر موضوعی، یک امر اجتناب‌ناپذیر است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: این تفاهم‌نامه به دنبال برجسته‌سازی یک ایده کلیدی در کشور یعنی مدرسه است چرا که هر اتفاق خوبی برای آینده کشور بخواهیم رقم بزنیم باید از مدرسه شروع کنیم.

وی تصریح کرد: هر کس بخواهد تصویری از آینده جامعه را بداند باید نگاهی به مدرسه امروز بیندازد.

پاگر امروز در مدرسه مسائل اقتصادی را به دانش‌آموزان یاد دهیم حتما او فردا و در بزرگسالی، فردی مقتصد، ماهر، مسئولیت‌پذیر، خلاق و کارآفرین خواهد بود.

وی با اشاره به جشنواره و رویدادی که درطی این تفاهم‌نامه اجرا خواهد شد، گفت:رویدادی که برنامه‌ریزی خواهد شد می‌تواند هم مشمول دانش‌آموزان و هم دانشجویان و معلمان باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از ابعاد تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پرورش و وزارت اقتصاد ، کمک به ساخت مدرسه است، اظهار کرد: برای مدرسه‌سازی به کمک همه نیاز داریم و علی‌رغم اینکه در ۶ ماه اول امسال پروژه‌های متعددی ساخته شده‌اند، اما باز هم نیاز به مدرسه‌سازی داریم.

وی خاطرنشان کرد: در شبکه اجتماعی شاد نیز گاهی روزانه تعداد زیادی انتقال مطلب دانش‌آموزی داریم که با احتساب حدود ۱۷ میلیون دانش‌آموز، اولیا و معلمان این مطالب می‌توانند به بخش عظیمی از جامعه منتقل شود که از این بستر هم می‌توان برای آموزش در حوزه اقتصاد استفاده کرد؛ بنابراین اثر این کار مشترک تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پرورش و وزارت اقتصاد، تصاعدی است.

ساحت تربیت اقتصادی و حرفه ای

تحلیل پایگاه خبری کاروکارآفرینی از این سند تفاهم

قابل ذکر است ساحت تربیت اقتصادی و حرفه ای اینگونه تشریح می شود :

منظور از الگوی نظری :
” طرحوارۀ مفهومی نظام مندی است، متشکل از عناصر مربوط به جریان تربیت و روابط میان آن ها که پاسخ های مستدل و عامی را برای هدایت مربیان در عمل تربیتی فراهم می آورد”

هر الگوی نظری شامل سه دسته مؤلفه است:
« حدود و قلمرو » « رویکرد » « اصول »

حدود و قلمرو ساحت تعلیم و تربیت اقتصادی و حرفه ای
بخشی از جریان تربیت رسمی و عمومی
ناظر به یکی از ابعاد مهم زندگی آدمی یعنی بُعد اقتصادی و معیشتی انسان‌ها
ناظر به رشد توانایی های متربیان در تدبیر امر معاش و تلاش اقتصادی و حرفه‌ای
ناظر به اموری نظیر؛درک و فهم مسائل اقتصادی
درک و مهارت حرفه‌ای
التزام به اخلاق حرفه‌ای
توان کارآفرینی
پرهیز از بطالت و بیکاری
رعایت بهره‌وری
تلاش جهت حفظ و توسعۀ ثروت
اهتمام به بسط عدالت اقتصادی
مراعات قوانین کسب و کار
احکام معاملات
التزام به اخلاق و ارزش‌ها در روابط اقتصادی

بنابراین :

«تـربیت اقتصادی» از نظر واژه‌شناسی مجموعه‌ای است از عناصر بینشی، گرایشی و رفتاری که به انتخاب‌ها و تصمیم‌های اقتصادی انسان‌ها جهت می‌دهد. حوزه تربیت اقتصادی محل تلاقی چند رشته است. در واقع تربیت اقتصادی در تلاقی با رشته‌های اقتصاد، مدیریت مالی به‌عنوان محتوا، دانش تعلیم‌وتربیت (علوم تربیتی) و روان‌شناسی، به‌خصوص روان‌شناسی رشد، قرار دارد. از طرف دیگر، تربیت اقتصادی اساساً لازمه رشد انسان است، زیرا هر انسانی با مسئله معیشت مواجه است؛ وگرنه رشد و پیشرفت برایش معنا ندارد و نمی‌تواند زندگی کند. معاش جزئی از زندگی انسان است.

در سند تحول آموزش‌وپرورش، با عنایت به اهمیت موضوع، «ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای» تعریف شده و در آن از نظام تعلیم‌وتربیت خواسته شده است نسل آینده‌ساز کشور را به‌گونه‌ای تربیت کند که: «با درک مفاهیم اقتصادی در چارچوب نظام معیار اسلامی، از طریق کار و تلاش، روحیه انقلابی و جهادی، کارآفرینی، قناعت و انضباط مالی، مصرف بهینه و دوری از اسراف و تبذیر، و با رعایت وجدان، عدالت و انصاف در روابط با دیگران، در فعالیت‌های اقتصادی در مقیاس خانوادگی، ملی و جهانی مشارکت کند.»

همچنین دانش‌آموزان دارای حداقل یک مهارت مفید برای تأمین معاش حلال باشند، به‌گونه‌ای که در صورت جدایی از نظام رسمی تعلیم‌وتربیت، در هر مرحله، توانایی تأمین زندگی خود و اداره خانواده را داشته باشند.

https://sanadtahavol.ir/wp-content/uploads/2021/01/tarbiyat-eghtesadi-herfehi.pdf

اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *