ایجاد ۲۴۰ هزار شغل در سال جاری/ ایام مقرری بیمه بیکاری برای بازنشستگی قابل قبول است

به گزارش خبرگزاری تسنیم ،کریم یاوری،مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:در سال رونق تولید کارگران و کارفرمایان و سهامداران و سرمایه گذاران و مدیران بنگاههای اقتصادی در خط مقدم اجرای منویات  مقام معظم رهبری هستند. وبا تلاش و کار و تولید برای تحقق شعار سال جدیت دارند. و […]

  • نویسنده: گروه تحریریه اقتصادی
  • تاریخ انتشار: 23 آذر 1398
  • کدخبر: 13669
  • سایز متن:

به گزارش خبرگزاری تسنیم ،کریم یاوری،مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:در سال رونق تولید کارگران و کارفرمایان و سهامداران و سرمایه گذاران و مدیران بنگاههای اقتصادی در خط مقدم اجرای منویات  مقام معظم رهبری هستند. وبا تلاش و کار و تولید برای تحقق شعار سال جدیت دارند. و ما همه باید به  آنها کمک کنیم.نقش بی بدیل کارگران در تمامی صحنه های انقلاب اسلامی قابل توجه بوده، آنها شایسته خدمتگزاری بهتر هستند.

کارگران در تمامی شرایط حساس انقلاب اسلامی اعم (از پیروزی انقلاب و جنگ و فعالیتهای اقتصادی و تولیدی و صنعتی و معدنی و کشاورزی…) همراهی بسیار ارزشمندی داشته ، دارند و خواهند داشت.

بیشتر بخوانید

کارگران  ایران اسلامی دل در گرو اسلام و انقلاب و مردم دارند و همه با کار و تلاش و رونق تولید پاسدار انقلاب و اسلام هستند.

هم اکنون هم کارگران  علی رغم مضائق مالی و دستمزدهای حداقلی با تمام  توان در پایداری تولید و حفظ حیات اقتصادی بنگاهها دوش به دوش کارفرمایان  در رفع مشکلات بنگاهها اهتمام  دارند.

شناسایی ورصد، پیگیری، و بررسی و رسیدگی و حل و فصل  مشکلات بنگاههای اقتصادی مشکل دار  در ابتدا به عهده  سهامداران- مالکان- کارفرمایان و مدیران بنگاههای اقتصادی است و چنانچه موفق به حل مشکل نشوند از طریق وزارتخانه صادر کننده مجوز تاسیس و بهره برداری و پس از آن از طریق کارگروههای استانی و ملی تسهیل  و رفع موانع تولید بایستی پیگیری و اقدام نمایند. وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی پیگیری  و حل و فصل ، مشکلات بنگاههای اقتصادی در جهت  صیانت  از نیروی کار و تثبیت اشتغال و پایداری تولید و حفظ حیات اقتصادی بنگاهها رصد و پیگیری می نماید این موضوع از اولویت های کارگروه های تسهیل و رفع موانع  تولید استانهای کشور و کارگروه  ملی به شمار می رود.

برای صیانت از نیروی کار،کارفرمایان، کار آفرینان و سرمایه گذاران و حفظ حیات بنگاه های اقتصادی و پایداری تولید و تثبیت اشتغال رسیدگی حل و فصل مشکلات بنگاه های اقتصادی مشکلدار ضروری است.

کارفرمایان، کار آفرینان و سرمایه گذارانی که بخواهند هر گونه تغییر یا بازسازی خط تولید و جابجایی کارگاه و ماشین آلات به منظور کاهش وابستگی و بهینه کردن تولید که در راستای سیاست های اقتصادی و اجتماعی دولت صورت دهند و اصلاح ساختار انجام دهند کارگران آنان در طول مدت زمان تغییر اقتصادی با مصوبه شورایعالی کار تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می گیرند.

مشکلات بنگاه های اقتصادی مشکلدار فقط نقدینگی نیست بلکه پاره ای از مشکلات درون کارگاهی است همانند( بالا بودن هزینه های تولید، انباشت محصولات تولیدی ، نیاز به اصلاح ساختار، اختلاف بین سهامداران، بعضاً سوء مدیریت و..) و بخش برون کارگاهی همانند( رکود صنعت، تحریم ها، واردات بی رویه، قاچاق کالا، مطالبات از سایر سازمان ها و…)

در شرایطی که بنگاههای اقتصادی با مشکل مواجه می گردند، نیروی کار و کارگران عزیز می بایستی نهایت همراهی و همکاری را برای حل مشکل در جهت پایداری تولید و حفظ حیات اقتصادی بنگاه با کارفرمایان به عمل آورند.

از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا کنون بنگاه های اقتصادی از محل رونق تولید برای تثبیت اشتغال و بهینه کردن خطوط تولید و ادامه فعالیت حدود بیش از   نه هزار   میلیارد تومان تسهیلات  دریافت نمودند.

در سال ۱۳۹۸ طرح رونق تولید برای واحد های صنعتی و معدنی کوچک و متوسط اجرا می گردد همچنین بنگاه هایی که نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و طرح های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی ۶۰% اجراء و به آنان  تسهیلات  پرداخت می گردد. که در سال ۹۸ نیزازهر گونه تغییر یا بازسازی خط تولید، جابجایی کارگاه و ماشین آلات به منظور کاهش وابستگی و بهینه کردن تولید در راستای سیاستهای اقتصادی و اجتماعی دولت صورت پذیرد با تایید و تصویب طرح اصلاح ساختار  توسط شورایعالی کار حمایت موثر بعمل می آید.

 در جهت صیانت از نیروی کار و پایداری تولید و حفظ حیات اقتصادی بنگاه ها در سال ۹۸ با حمایت های موثر از حدود هزار  بنگاه موجبات تثبیت حدود دویست و چهل هزار نفر شغل فراهم آمد مسائل مربوط به حدود ۱۲۸۱ بنگاه مشکل دار را با جدیت رصد، پیگیری و دنبال می کنیم و در جهت رفع مشکلات آنان برای پایداری تولید از هیچ کوششی دریغ نمی کنیم.

استانداران به عنوان رییس کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به همراه کلیه اعضاء کارگروه به گونه ای برنامه ریزی نمایند که هر روز یک بنگاه مشکلدار و یا بحرانی را مورد بازدید قرار داده  و از محل بنگاه با هم فکری مدیران، کارفرمایان و سهامداران کارگران مشکلات آنها را بررسی و رسیدگی و حل و فصل نمایند.

مدیران و کارفرمایان بنگاههای اقتصادی متقاضی اصلاح ساختار اقتصادی  می بایستی طرح خود را به تصویب وزارتخانه ذیربط برسانند.

  سامانه  ستاد تسهیل  برای تسهیل  ارتباط متقاضیان  با ستاد و شفاف سازی و تسریع در مراحل رسیدگی به پرونده ها و نظارت  ستاد بر روند  اقدامات  توسط دستگاهها در ماه سال جاری راه اندازی خواهد شد.

کریم یاوری، مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  در کارگاه  آموزشی حمایت از مشاغل  و بیمه  بیکاری در استان گلستان  گفت:بیمه بیکاری یک حمایت اجتماعی است و تامین اجتماعی با دریافت حق بیمه مقرر به بیمه شدگان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی که طبق مقررات قانون بیمه بیکاری بدون میل واراده از کار بیکار می شوند بیمه بیکاری پرداخت می نماید.

بیمه شدگان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی که به دلیل بروز حوادث قوه قهریه و غیر مترقبه از قبیل  سیل ، زلزله ، جنگ، آتش سوزی و …. بیکار می شوند مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری می گردند.تمامی کارگران و کارکنان مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی در طول اصلاح ساختار اقتصادی مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری می گردند.

پیگیری برای اشتغال مجدد مقرری بگیران بیمه بیکاری در اولویت وظایف قانونی دست اندر کاران اجرای قانون بیمه بیکاری است در سال   ۱۳۹۸ تا کنون حدود پانزده هزار نفر از مقرری بگیران بیمه بیکاری اشتغال مجدد پیدا کرده اند.  از سال  جاری بعضی جلسات  ستاد تسهیل  و رفع  موانع  تولید  ملی در استانهای کشور برگزار شده است.

سازمان آموزش فنی و حرفه ای مکلف است  آموزش مهارت های مورد نیاز بازار کار و نیز باز آموزی و تجدید مهارت کارگران تحت پوشش بیمه  بیکاری را در مراکز آموزش فنی و حرفه ای و یا مراکز آموزش جوار کارخانجات فراهم  نماید. هزینه های آموزش های فنی و حرفه ای مقرری بگیران بیمه بیکاری از حساب بیمه بیکاری تامین و پرداخت  می گردد.

در سال ۱۳۹۸ حدود  ۲۰هزار مقرری بگیر بیمه بیکاری به مراکز آموزش فنی و حرفه ای برای مهارت آموزی و باز آموزی و تجدید مهارت معرفی گردیده اند.هم اکنون حدود ۲۵۵ هزار  نفر از مقرری بیمه بیکاری استفاده می نمایند.

کارگران مجرد مشمول  قانون بیمه  بیکاری حداقل شش ماه و حد اکثر سی و شش ماه و کارگران متاهل  و متکفل حداقل دوازده ماه و حداکثر پنجاه ماه به نسبت سابقه کاری و بیمه پردازی می توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده نمایند.ایام  مقرری بیمه بیکاری جزء سابقه بیمه ای قابل قبول برای ایام بازنشستگی کارگران محاسبه می گردد.

واگذاری امور و تصدیهای غیر حاکمیتی به بخش خصوصی صرفاً در چارچوب قوانین و مقررات، ضوابط و دستور العمل های ابلاغی باید صورت پذیرد.

 برای تعادل بخشی به منابع و مصارف بیمه بیکاری و افزایش پوشش مقرری بگیران بیمه بیکاری کارگروههای مشترک بین ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی و شرکاء اجتماعی شکل گرفته و به جدیت پیگیری می نمایند.مقرری بیمه بیکاری برای کارگران مشمول از روز اول بیکاری قابل پرداخت  است و کارگران مکلفند ظرف سی روز از تاریخ  بیکاری با اعلام مراتب بیکاری به واحد های تعاون کار و رفاه اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال  به کار تخصصی یا مشابه  آن اعلام نمایند.

کارآفرینان  و کارفرمایان محترم در تمامی واحد های تولیدی، صنعتی ، صنفی ، خدماتی و کشاورزی برای بهره مندی نیروی کار خود از مزایای قانونی نسبت به بیمه نمودن کارگران اقدام  نمایند. کارآفرینان  و کارفرمایان محترم در تمامی واحد های تولیدی، صنعتی ، صنفی ، خدماتی و کشاورزی برای بهره مندی نیروی کار خود از مزایای قانونی نسبت به بیمه نمودن کارگران اقدام  نمایند.در شرایط فعلی همه دستگاههای اجرایی و خدمات رسان  و خصوصاً نظام  مالی، بانکی و بیمه ای کشور می بایستی نهایت همراهی و همکاری را با بنگاههای اقتصادی در جهت حفظ اشتغال کارگران و جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر برای آنان را بعمل آورند.

انتهای پیام/

برچسب های نوشته

اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *